Az MSZMP egyik utolsó közlekedési minisztere csupán vágyakozott e terv után, míg Mészáros Lőrinc már a valóságban is életre hívta azt.


A szocializmus végső éveiben megjelent egy Képes 7 nevű újság, amely a Hazafias Népfront kiadványa volt. Ennek a címkének a jelentősége a gyakorlatban meglehetősen elhalványult; a két entitás közötti eltérés olyan mértékű volt, mint napjainkban a Fidesz és a KDNP viszonya.

Ennek a lapnak az 1988. egyik nyári számában nyilatkozott Urbán Lajos közlekedési miniszter. Már az illusztráció mindent elmond a lapról: bemutatni az elvtársakat ingujjban, a közlekedési minisztert például egy vasúti terepasztal mellett.

Hát még az olyan mondatok, amiket akár Lázár János is mondhatna valamelyik Lázárinfón:

Tényleg annyira hasonló lenne a reformkommunizmus a reformfideszességhez?

A lapban készült interjúkra ez a kvaterkázós hangulat volt a jellemző:

Miniszter: - Fogadjunk, hogy nem emlékszik az első találkozásunkra.

Újságíró: - Állj meg egy pillanatra! Hol és mikor is történt ez pontosan?

Miniszter: - Húsz évvel ezelőtt történt. Akkor a pártközpontban voltam. Ön az alosztályvezetőnél járt, és sietett valahová, ezért kért egy autót. Ekkor ajánlottam fel, hogy elviszem. Nos, nyertem ezzel valamit?

Újságíró: - Nyert!

Urbán, a közlekedésmérnök, azon elvtársak közé tartozott, akik valóban értettek szakmájukhoz. Kinevezése előtt hosszú éveken át tevékenykedett a közlekedési szektorban, és nyolc évig vezette a MÁV-ot, amely akkoriban a legnagyobb áruszállító vállalat volt, valamint a legnagyobb munkaadó. Az ő irányítása alatt kerültek forgalomba a mai napig közlekedő csehszlovák Bzmot motorvonatok a mellékvonalakon, ami számomra egy kicsit felemás érzéseket kelt – nem tudom, hogy ez inkább jó vagy rossz döntés volt-e.

Rendben van, nem szeretném tovább fokozni a feszültséget: miért is jönne ide Mészáros Lőrinc, Magyarország leggazdagabb embere? Kollégáink a szombati Bajnokok Ligája döntője előtt és után találkoztak vele és társaságával egy müncheni fényűző szállodában. Az, hogy egy tehetős üzletember – aki nem mellesleg a mi jövedelmünkből is gazdagodott – egy ilyen jelentős európai mérkőzésre repül, és nem valami külvárosi airbnb-ben pihen meg, számomra nem meglepő.

Ami igazán meglepett, az az, hogy a budai otthonából nem közvetlenül a ferihegyi repülőtérre indult, hanem a budaörsi leszállópályára, ahonnan helikopterrel folytatta az útját Ferihegyre. Helikopterrel Ferihegyre! Ekkor, amikor a nyugati világban már komoly felháborodás kíséri, ha a Liverpool labdarúgói környezetvédelmi aggályok miatt repülőgéppel utaznak a 230 kilométerre fekvő Newcastle-be.

Nos, a szocializmus utolsó napjaiban ezek a szempontok még nem léteztek, hiszen Urbán miniszter elvtárs a modern közlekedésről szóló kérdésre többek között ezt mondta:

Igen, Ferihegy és Budaörs légi összekapcsolása. Nos, ha néhány évtizedes csúszással is, de Mészáros Lőrinc megvalósította a reformkommunista miniszter álmát.

Urbán egyébként ma is él, 90 éves. A minisztersége még 1988-ban véget ért, majd a rendszerváltásig újra a MÁV vezérigazgatója volt. Medgyessy Péter 2002-es megválasztásával több más egykori elvtárshoz hasonlóan két évig a MÁV igazgatóságának a tagja volt. A ferihegyi gyorsvasútért felelős korabeli cégnek, a Ferihegy Express Fejlesztő Kft.-nek is projektigazgatója volt. Egy 2005-ös Heti Válasz-összeállítás szerint ezért a munkáért 81 millió forintot vett fel, ami szép pénz ahhoz képest, hogy ferihegyi gyorsvasútról a mai napig is csak álmodozunk.

Related posts