Drámai útdíjemelés a szomszédos országban


Kezdetben az infrastruktúra korszerűsítése volt a fő célja, de mára a környezetvédelem is fontos szerepet kapott a tervezés során. Lehetséges, hogy van még mód a finomításokra?

Amikor egy tehergépjármű-vezető beül a volán mögé, nem csupán a közlekedési dugók és a súlykorlátozások figyelembevételére kell összpontosítania az útvonal megtervezésekor. Fontos, hogy az út során felmerülő költségek is a lehető legalacsonyabb szinten maradjanak. Magyarországon a legutóbbi útdíjemelés januárban történt, ami újabb kihívások elé állítja a sofőröket.

Az ökölszabály alapján az útdíjak évente az előző év augusztusi inflációs rátával emelkednek. Ennek következtében a fuvarozóknak most 3,4%-os emelést kell figyelembe venniük. Kálmán Lászlóval, az Eurowag W.A.G. payment solutions a.s. Magyarországért felelős igazgatójával beszélgettünk az útdíjakra gyakorolt hatásokról.

(Vezess:) Mennyire befolyásolja a fuvarozók költségvetését az útdíj?

Ez a kérdés valóban kiemelkedő jelentőséggel bír. Az ő szakmájukban az üzemanyag-költségek után már a második vagy harmadik legnagyobb kiadási tételnek számít. Ez azt jelenti, hogy a fuvarozók költségeinek 20-30 százalékát teszi ki az útdíj. Magyarországon a régióban a legmagasabb útdíjakat alkalmazzák, ugyanakkor a németországi tarifákhoz viszonyítva mégis kedvezőbbnek számítanak. Összességében elmondható, hogy a magyar útdíjak mértéke az európai átlaghoz képest inkább a középmezőnyben helyezkedik el. Érdemes megemlíteni, hogy az útdíj költségei természetesen beépülnek a szolgáltatások és termékek árába is.

Ezen felül inflációt generáló hatása is adódhat a díjak emelésének. Bár kétségtelenül jelentős bevételt jelent az állam számára, a fő célja mégis az lenne, hogy támogassa az infrastruktúra fenntartását és fejlesztését. Az uniós irányelvek értelmében a beszedett összegnek célzott felhasználásra kellene mennie. Az már egy másik kérdés, hogy a gyakorlatban mennyire valósulnak meg ezek az elvek.

Aki elmulasztja a befizetést, súlyos következményekkel kell szembenéznie.

A különböző országokban eltérő megközelítéseket alkalmaznak ezen a téren. Például Ausztriában, ha valaki hibásan állítja be a tengelyt, a különbséget kell megfizetnie. Ezzel szemben Magyarországon rendkívül magas büntetési tételek vannak érvényben, amelyeket ráadásul a fuvarozók gyakran csak jelentős késéssel kapnak meg. Így ha valaki hibázik, hosszú időn át kell viselnie a költségeket. Érdemes megemlíteni, hogy a NÚSZ rendelkezik egy riasztási rendszerrel, amely figyelmeztetést küld, ha valaki például helytelenül adta meg a tengelyeket. A rendszer elsődlegesen büntet, de egyúttal értesítést is küld, lehetővé téve a fuvarozók számára, hogy időben korrigálják a problémát.

Hogyan áll össze napjaink útdíj rendszere, és milyen alapvető komponensekből tevődik össze?

Jelenleg az útdíjak 70%-át az infrastruktúra fenntartásához kapcsolódó költségek teszik ki, míg a fennmaradó 30% a külső költségekre vonatkozik. Ezek közé tartozik a levegő- és zajszennyezés, valamint a szén-dioxid kibocsátás következményei. Fontos megjegyezni, hogy a jármű környezetvédelmi besorolása jelentősen befolyásolja az utóbbi költségek mértékét. Például egy zéró emissziós teherautó esetében az útdíj legfeljebb 30%-kal csökkenthető. Az útdíjak rendszere rendkívül bonyolult, és csak igazán tapasztalt fuvarozók tudják átlátni. Nem csupán a díjszabások különböznek az egyes országokban, hanem a használt technológiák is.

Vannak olyan helyek, ahol a hagyományos kapus rendszer működik, míg máshol a modern GPS-alapú megoldásokra támaszkodnak az útdíjak beszedésére. A helyzet tisztázásában a European Electronic Toll Service (EETS) szolgáltatók jelenthetnek igazi segítséget. Egyetlen EETS-szel több országban is lebonyolítható az útdíjfizetés, mindezt zökkenőmentesen. Fontos megjegyezni, hogy az egyes szolgáltatók által lefedett országok köre eltérhet. Amennyiben egy fuvarozó szerencsés, és az összes általuk érintett országot egyetlen szolgáltató lefedi, akkor gyakorlatilag egyetlen szerződéssel, egy számlázási folyamattal kell számolnia, így elkerülheti a különféle útdíjakkal kapcsolatos papírok bogarászását.

Mennyire fontos, hogy egy fuvarozó folyamatosan figyelemmel kísérje a különböző országok útdíjváltozásait? Vagy elegendő csupán elővenni a kártyát, amikor eljön a fizetés ideje, hiszen más lehetősége úgysem marad?

Ha egy fuvarozó szeretne a piacon érvényesülni, elengedhetetlen, hogy naprakész információkkal rendelkezzen az útdíjak világáról. Nem csupán az a feladat, hogy tudja, hol és mennyit kell fizetnie, hanem azt is fontos ismernie, hogy milyen kedvezmények érhetők el. Már a flotta tervezésénél figyelembe kell venni, hogy az útdíjak miként befolyásolják a járművek üzemeltetésének költségeit. Ez a tényező szorosan összefonódik a jármű teljes birtoklási költségével, éppúgy, mint a kötelező szervizelés vagy a váratlan meghibásodások javítása. Mi abban tudunk segíteni a fuvarozóknak, hogy olyan innovatív megoldásokat nyújtunk, amelyek optimalizálják az útvonaltervezést, ezzel hozzájárulva a hatékonyabb és költségtakarékosabb működéshez.

A fuvarozók számára kifejezetten ajánlott egy járműkövetési rendszer alkalmazása, amely figyelmeztet, ha a tehergépkocsi letér az előre meghatározott útvonalról. Ez a helyzet nemcsak a logisztikai tervezést befolyásolja, hanem váratlan költségeket is okozhat. Az EETS szolgáltatók ez idő alatt flottakedvezményeket kínálhatnak, ami jelentős megtakarítást jelenthet, ha a fuvarozók nem országonként külön-külön rendezik az útdíjat. Érdemes hangsúlyozni, hogy jelenleg még senki sem rendelkezik olyan megoldással, amely egész Európát lefedné.

Milyen útdíj emelések várhatók a környező, vagy a közép-európai országokban?

Szlovákiában július elsejétől jelentős változásra került sor az útdíjak terén, hiszen 40%-os emelés lépett életbe. Ez a lépés gyakorlatilag megfelel a CO2-kibocsátás külső költségeinek bevezetésével kapcsolatos növelésnek. Érdemes megemlíteni, hogy az országban hosszú évek óta elmaradt az útdíjak inflációval való összhangba hozása. Korábban egyébként felmerült egy 80%-os emelés lehetősége is, de a szakmai diskurzusok során sikerült ezt a mértéket a felére csökkenteni, ami jól mutatja, hogy a párbeszéd fontos szerepet játszik a döntéshozatalban.

Lengyelországban is várható, hogy előbb-utóbb beépítik a CO2 külső költségeket az útdíjba. Csehország pedig korábban 5 százalékkal növelte az útdíjat. Érdekesség, hogy Ausztria 25 százalékkal csökkentette a külső költség díjat. Ezek a legfontosabb tudnivalók jelenleg. Egyébként Európa-szerte trend a CO2 külső költségek beépítése az útdíjba.

Érezhető-e a gyengélkedő gazdasági teljesítmény a fuvarozókon?

A gazdasági helyzet valóban kihívásokkal teli. A fuvarozói kapacitások folyamatosan csökkennek, és a piacon egyre inkább érezhető a fuvarozói konszolidáció. Különösen a kis- és közepes flottával rendelkező, kizárólag fuvarozással foglalkozó cégeket sújtja legjobban ez a helyzet. Sokan közülük kénytelenek lehetnek átmenetileg, vagy akár véglegesen is visszavonulni a fuvarozás világából. A járművek száma folyamatosan csökken, ami szintén aggasztó tendencia. Véleményem szerint a fuvarozás kiválóan tükrözi a gazdaság állapotát, hiszen a kereslet és a kínálat változásai azonnal érzékelhetők benne.

Hogyan befolyásolhatja a fuvarozók költségeit a bioüzemanyag, különösen a hidrogénezett növényi olaj (HVO) alkalmazása?

A HVO-ra vonatkozóan jelenleg nem a költségcsökkentés szempontjából közelíteném meg a kérdést. Franciaországban például még csak a kezdeti lépések zajlanak az útdíjak esetleges csökkentésével kapcsolatban, amely a HVO-t használó teherautókra vonatkozhat. E mögött nem a pénzügyi megtakarítás áll, hanem sokkal inkább a megbízók azon törekvése, hogy mérsékeljék a károsanyag-kibocsátást.

Az egyik nagy előnye, hogy a meglévő infrastruktúrával zökkenőmentesen együttműködik, így a HVO-t könnyedén be lehet tölteni a már ismert föld alatti tartályokba. Az újabb Euro VI-os dízelmotorral felszerelt járművek már képesek kihasználni ezt a lehetőséget, mindenféle korlátozás vagy adalékanyag nélkül. Fontos, hogy a gyártók által kiadott tanúsítványokat alaposan ellenőrizzük. Jelenleg Magyarországon még nem elérhető, de bízunk benne, hogy hamarosan megtörténik a törzskönyvezése, és akkor az értékesítésével sem lesznek problémák.

Az Eurowag már Szlovákiában, Csehországban és Ausztriában is népszerűsíti ezt az innovatív üzemanyagot. Érdekes módon, vannak magyar ügyfelek, akik kifejezetten ilyen üzemanyagot tankolnak, mivel a nyugat-európai megbízók ezt elvárják tőlük. Sőt, egyes esetekben a HVO használata már a tenderek kötelező feltételei közé is bekerült. Külön figyelemre méltó, hogy az idei Kamion Európa-bajnokságon már kizárólag ezt a típusú üzemanyagot alkalmazzák, ami valószínűleg tovább növeli a HVO népszerűségét és láthatóságát a jövőben.

Tudtad, hogy a világ tele van meglepetésekkel?

A NÚSZ online elérhető kalkulátorával bármikor kiszámolhatják a fuvarszervezők a fizetendő díjakat. Ez alapvetően a leggyorsabb, azaz az utazási idő alapján a legrövidebb útvonalakra tervez. Általában több alternatívát is felkínál, amelyek mindegyikéhez kiszámítja a várhatóan fizetendő útdíj összegét.

Related posts