Egy 77 éves férfi a kötelező vezetési alkalmassági vizsgálat közben elaludt, ami miatt elvesztette a jogosítványát.


"A vezetési alkalmassági vizsga teljesen értelmetlen, csak időpazarlás!" - morog az idős autóvezető, miközben megforgatja a szemét.

A 77 éves Michael Geissbühler jogosítványát a berni hatóságok visszavonták, miután a kötelező vezetési alkalmassági vizsgálat során néhány pillanatra elaludt. Az idős úr alvási apnoéval küzd, és bár eddig ez a probléma nem befolyásolta a vezetési képességeit, a hatóságok most mégis úgy döntöttek, hogy megvonják tőle a vezetői engedélyt. "Ez az alkalmassági vizsga egy hatalmas ostobaság. Eddig senki nem foglalkozott az alvási apnoémmal. Most pedig hirtelen én lettem a veszélyforrás" - panaszolta Geissbühler, aki úgy érzi, hogy az intézkedés igazságtalan és megalázó.

Nem ő az egyetlen, akinek le kellett mondania a jogosítványról. Svájcban egyre több idős ember veszíti el a vezetői engedélyét egészségügyi okok miatt, különösen a 75 év felettiek, akiknek kétévente kötelező orvosi vizsgálaton kell részt venniük. Geissbühlerhez hasonlóan sokan kritizálják a tesztet, mivel szerintük annak körülményei nem tükrözik a valós vezetési helyzeteket, és ezért nem feltétlenül megbízhatóak a vezetési alkalmasság megítélésében.

Michael Geissbühler két évig harcolt azért, hogy megőrizhesse jogosítványát, de küzdelme végül nem járt sikerrel. Minden a kötelező háziorvosi vizsgálattal kezdődött 2023-ban, amely során a háziorvosa nem tudta igazolni, hogy Geissbühler alkalmas a vezetésre, mivel alvási apnoeval küzdött. Ezt követően alvásvizsgálatra irányították, ahol a többszörös ébrenléti teszt során, amelynek keretében négyszer 40 percig kellett mozdulatlanul ülnie egy sötét szobában, 10 rövid mikroalvás időszakot regisztráltak nála. Ennek következtében a berni közúti közlekedési hivatal ideiglenesen bevonta a vezetői engedélyét. Ráadásul Geissbühlernek magának kellett fedeznie a közel 1000 svájci frankos (körülbelül 425 ezer forint) tesztköltséget is.

Bár a második vizsga koncentrációs és reakciótesztjein kiemelkedő eredménnyel szerepelt, a Közlekedési Engedélyezési Hivatalhoz benyújtott orvosi jelentésében az orvos végül elutasította a vezetésre való alkalmasságát, hivatkozva az alvástesztre. Ennek következtében a férfi vezetői engedélyének visszavonása véglegessé vált. Ezen kívül az idős úrnak újabb 1000 svájci frankos költséget kellett viselnie a teszt elvégzéséért.

Kristina Keller, a Zürichi Egyetem közlekedési orvostudományi tanszékének vezetője tisztában van az alvásvizsgálatot övező kritikákkal. "Folyamatosan felmerül a kérdés, hogy mennyire releváns ez a teszt a vezetésre való alkalmasság megítélése szempontjából" - mondta a szakember. Ennek érdekében Keller és csapata alternatív tesztelési módszereket kutat, például a vezetési szimulátorok alkalmazását. Ezekben a szimulátorokban a résztvevőknek egy járművet kell követniük egy hosszú, monoton úton a sötétben, és váratlan helyzetekre is reagálniuk kell, ha szükség adódik.

Michael Geissbühler jól tudja, mi forog kockán, de hangsúlyozza: "Vannak olyan fiatal sofőrök, akik nála sokkal kockázatosabban vezetnek az utakon." Az idős férfi - aki kénytelen volt a jogsibevonás miatt tömegközlekedésre váltani - reméli, hogy a közúti közlekedési hatóság felülvizsgálja majd a jelenlegi gyakorlatot.

Related posts