Eleged van a felesleges drámából? Alig lépett ki Horner a házból, Verstappen máris meghozta a döntését a jövőjével kapcsolatban.


Az élet megy tovább – szinte ezt a rezgést sugallja a Red Bull motorhome-ja a Hungaroringen, mintha a csapat éppen a legnagyobb válságának hullámait próbálná elkerülni. A hangulatot áthatja a régi rutin, pedig a Brit Nagydíj után egy váratlan hír rázta meg a motorsport világát: Christian Horner, a csapatfőnök, akivel Max Verstappen világbajnoki címet nyert, két évtizednyi vezetés után távozott. Az a Horner, akinek távozása miatt sokan aggódtak, hogy a Red Bull elveszíti a fiatal tehetséget, Verstappent, egy olyan időszakban, amikor a csapat jövője kérdésessé vált.

Verstappen már a nemrégiben megrendezett Belga Nagydíjon is a jövőjével kapcsolatos kérdések középpontjában állt, ám a Hungaroringen tisztábban fogalmazott. A találgatásokra pontot téve kijelentette, hogy a 2026-os idényben is a Red Bull színeiben folytatja pályafutását.

Ez a helyzet korántsem volt egyértelmű. Verstappen szerződése 2028-ig tart, de értesülések szerint van egy kilépési záradék a megállapodásban. Ez lehetővé tenné számára, hogy már az idei év végén távozzon, amennyiben a nyári szünetig nem szerepel a világbajnoki pontverseny első három helyezettje között. A Magyar Nagydíj, amely a nyári szünet előtti utolsó verseny, előtt jelenleg a harmadik pozícióban áll, 28 ponttal megelőzve a negyedik helyezett George Russellt.

A felállás azért sem volt egyértelmű, mert a Mercedes elég hevesen udvarolt Verstappennek. Így aztán, ahogy a Forma-1-ben lenni szokott, Verstappen bejelentése nem csak a holland világbajnok jövőjét érinti, ezzel lényegében eldőlt az is, hogy George Russell és Kimi Antonelli marad a Mercedesnél.

A holland világbajnok a Hungaroringen tartott sajtótájékoztatón kifejtette, hogy eddig azért tartózkodott a jövőjéről való nyilatkozattól, mert a csapatával közösen arra összpontosítottak, hogyan tudnák optimalizálni a teljesítményüket. "De úgy érzem, itt az ideje, hogy véget vessek a pletykáknak. Számomra mindig is egyértelmű volt, hogy maradok. A csapatban is hasonló véleményen voltak, hiszen folyamatosan arról beszélgettünk, mit tehetnénk az autó fejlesztéséért. Ha valaki nem akar maradni, akkor nem is tárgyal ilyen dolgokról. Én soha nem tettem ilyet."

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff nyíltan kifejezte vágyát, hogy Verstappent a Red Bulltól a csapatához csábítsa. Nem meglepő, hogy Wolff a leggyorsabb versenyzőt szeretné a sorai között, míg Verstappen a legjobb teljesítményű autóra vágyik. Jelenleg azonban ez a két ambíció még nem találkozik egymással.

A fókusz most abban rejlik, hogy a helyzet jelenleg még nyitott. Verstappen számára lehetőség nyílik arra, hogy megfontoltan várakozzon, miközben figyelemmel kíséri, hogyan reagálnak a csapatok a 2026-os szabályváltozásokra. Kérdéses, hogy a Mercedes teljesítménye elérheti-e azt a szintet, amely 2027-re meggyőzheti Wolffot arról, hogy csatlakozzon hozzá.

A Red Bull számára most különösen izgalmas időszak következik. A Magyar Nagydíj csupán a második verseny, amelyet Christian Horner távozása után rendeznek, és a csapat motorhome-jában még mindig érezhető a vezető hiánya. Utódja, Laurent Mekies, nem csupán a stabilitást kell hogy helyreállítsa egy viharos időszak után, hanem a jövő évi szabályváltozásokra is fel kell készítenie a csapatot. Ez óriási kihívás lesz, különösen annak tükrében, hogy a legfontosabb feladat – Verstappen megtartása – már megoldottnak tekinthető.

A Red Bull jelenlegi helyzete, amely a múlt és a jövő határvonalán egyensúlyozik, talán a csapat főmérnöke, Paul Monaghan szavaival a legkifejezőbb. A Guardiannek a Belga Nagydíj során így nyilatkozott: "Christian Horner távozása számomra sokkoló és szomorú volt, hiszen ő a karrierje jelentős részét a csapatnak szentelte. Laurent nehéz helyzetbe került. Most rajtunk múlik, hogy egységben maradjunk, mert a többi kilenc csapat már tűkön ül, hogy megmérethessen velünk. Ha sikeresen akarunk szembenézni velük, összefogásra van szükségünk." A kihívás, amely előtt állnak, Verstappen jelenlétével talán egy kicsit könnyebbé válik.

Valószínű, hogy a Verstappen körüli feszültségek most kezdik elveszíteni élüket, miután Horner kikerült a csapat irányításából. A holland világbajnok számára kényelmetlen helyzetet teremtettek a Horner ellen felmerült zaklatási vádak, még ha a belső vizsgálat végül alaptalannak is minősítette azokat. Ezek a vádak a média figyelmét a csapatra irányították, ami nem segített a helyzeten. Verstappen ráadásul nem nézte jó szemmel, hogy Horner elvesztette a csapat kreatív agyát, Adrian Newey-t, aki az Aston Martinhoz igazolt át. Bár Verstappen és Horner között személyes szinten mindig is jó volt a viszony, Jos Verstappen, a pilóta apja, kevésbé leplezte el a véleményét. Az egykori F1-es versenyző többször is kifejezte, hogy ha Horner marad a csapat élén, az a csapat széteséséhez vezethet. Newey távozása pedig akár igazolhatná ezt a jóslatot. Ráadásul a csapat versenyképessége is csorbult, hiszen a McLaren már a világbajnoki és konstruktőri pontversenyt is vezeti. Verstappen nem elégedett az autó teljesítményével, még ha néha képes is kiemelkedő eredményekre.

A csapat nem csupán a teljesítmény szempontjából ingadozik, hanem a versenyzői potenciáljukat sem tudják maradéktalanul kihasználni. Verstappen kiemelkedő tehetsége elrejtheti azt a tényt, hogy a Red Bull már évek óta nem tudott eredményes második pilótát felmutatni. A statisztikák azonban kegyetlenül rávilágítanak erre a problémára. Verstappen mellett sorra halványultak el a csapattársak – idén már a második próbálkozás zajlik, miután Liam Lawson után Juki Cunoda került a képbe. A Red Bull látszólag megelégedett azzal, hogy világbajnokát egy versenyképes autóval támogassa, ám most már az ő teljesítménye is a csökkenés jeleit mutatja. Ebből a perspektívából nézve, bár a jövő évre még biztosan Verstappen lesz a Red Bull pilótája, a helyzet bármikor, és meglepően gyorsan változhat.

Related posts