Ezek a képességek talán még nagyobb szerepet játszanak a karrierépítésben, mint a szaktudás.


A mai vállalati környezetben a munkavállalóktól elvárt kompetenciák köre jelentősen bővült, nem csupán a szakmai végzettség és szaktudás számít, hanem a gyakorlati készségek is kiemelt jelentőséggel bírnak. A piaci igények dinamikus változása arra készteti a felsőoktatási intézményeket, hogy újragondolják képzési és kimeneti elvárásaikat. Az eddigi hagyományos mérföldkövek helyett a hangsúly egyre inkább a készségblokkokra helyeződik. Ezt a trendet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) is észlelte, és képzési programjaiban prioritásként kezeli a transzverzális készségek fejlesztését. "Amennyiben a hallgatók nem sajátítják el a szükséges alapkészségeket, a legzseniálisabb ötletek is kudarcra vannak ítélve" - emelték ki Lógó Emma és Szalmáné Csete Mária, a BME oktatói, a Portfolio számára adott interjújukban.

A felsőoktatásban az utóbbi évtizedekben egy új és izgalmas fogalom, a transzverzális készségek fejlesztése került a középpontba, és mára egyre fontosabb része lett a modern tanterveknek. De mik is ezek a készségek, és miért elengedhetetlen, hogy az egyetemi képzések során foglalkozzunk velük? A transzverzális készségek közé tartoznak olyan kompetenciák, mint a kritikus gondolkodás, a problémamegoldás, a kommunikációs és együttműködési készségek, valamint az érzelmi intelligencia. Ezek a képességek lehetővé teszik a hallgatók számára, hogy rugalmasan alkalmazzák tudásukat különböző helyzetekben, és sikeresen navigáljanak a folyamatosan változó munkaerőpiacon. Fontos, hogy már az egyetemi képzés során hangsúlyt fektessünk ezekre a készségekre, mert a hagyományos tudásanyagon túlmenően a munkáltatók egyre inkább olyan szakembereket keresnek, akik nemcsak szaktudással, hanem a komplex problémák megoldásához szükséges készségekkel is rendelkeznek. A transzverzális készségek fejlesztésével a hallgatók felkészültebbé válnak a jövő kihívásaira, és képesek lesznek a különböző szakterületek közötti hatékony együttműködésre is.

A transzverzális készségek a szakmák, témák és platformok széles spektrumán átívelő képességek, amelyek kulcsszerepet játszanak a munkavállalók karrierjének rugalmas alakításában a folyamatosan változó munkaerőpiacon. A kommunikációs és digitális kompetenciák mellett ide tartozik a kritikus gondolkodás, a rendszerszemlélet, a problémamegoldás és a csapatmunkára való képesség is. Ezen készségek a pénzügyi szakemberektől kezdve a mérnöki pályákon dolgozó fiatalokig mindenki számára elengedhetetlenek ahhoz, hogy sikeresen navigáljanak a szakmai kihívások tengerében.

Ezek a készségek mindannyiunkban jelen vannak valamilyen formában, és bárhol is álljunk a fejlődésünk útján, az a közös jellemzőjük, hogy folyamatos gyakorlással és tapasztalatszerzéssel mindig képesek vagyunk őket tovább gazdagítani. Az egyetemi évek ideális környezetet biztosítanak arra, hogy a hallgatók felfedezzék és tökéletesítsék a már meglévő transzverzális készségeiket. Ez nemcsak egyéni szinten jelent hatalmas előnyöket, hanem a jövőbeli munkáltatók számára is értékes munkavállalókat biztosít. A modern vállalatok számára ugyanis elengedhetetlen, hogy olyan munkatársakkal bővüljenek, akik

hatékonyan tudnak kommunikálni a kultúrák között, jól ismerik a globális piacokat, trendeket, képesek alkalmazkodni a technológiai változásokhoz, a különböző üzleti gyakorlatokhoz és az aktívan formálódó szabályozásokhoz.

Ezek a kompetenciák annyira elengedhetetlenné váltak, hogy a gazdasági és üzleti képzések nemzetközi akkreditációja már nem lehetséges, amennyiben a tanterv nem integrálja a megfelelő készségfejlesztési elemeket.

A transzverzális készségek fejlődése gyakran a szakmai tárgyak során alkalmazott oktatási módszerek "másodlagos", de tudatosan tervezett hatásaként történik meg, például ha egy adott menedzsment terület oktatása során a hallgatói munkákat csoportban készítik el és prezentálnak is, akkor ezzel a társas és kommunikációs készségek is fejlődnek. A modern üzleti tantervekben azonban vannak olyan elemek is, amelyek közvetlenül célozzák ezt a területet.

Sz.Cs.M.: A BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar mesterképzésein részt vevő hallgatók számára az Intenzív kurzus workshopjai és előadásai remek lehetőséget nyújtanak a kompetenciáik fejlesztésére. Évente körülbelül 500 hazai és nemzetközi mesterszakos hallgató vesz részt a programban, hiszen a 11 mesterképzésből 9 tantervének elengedhetetlen része ez a kurzus. Képzéseink karakterei változatosak, de a háromnapos esemény során minden résztvevő számára kivételes élmények és tudásbővítési lehetőségek kínálkoznak.

A transzverzális készségek fejlesztésére fókuszálunk, amelyek segítik a Kar bármelyik szakának végzőseit karrierjük előmozdításában.

Az Intenzív kurzust, amely több évtizedes hagyományokra épít, 2022-ben újragondoltuk azzal a céllal, hogy a hallgatók számára olyan tudásanyagot kínáljunk, amely nemcsak releváns, hanem valóban leköti őket. E kurzus anyaga a nemzetközi üzleti élet legfrissebb trendjeire és fejleményeire épít, így garantálva, hogy a résztvevők naprakész információkkal gazdagodjanak. A műszaki, gazdasági és társadalomtudományi területek közötti összefonódásból fakadó interdiszciplináris kihívásokra való reagálás kulcsa pedig a transzverzális készségek hatékony alkalmazásában rejlik, amelyek segítenek a fenntartható megoldások kidolgozásában.

A transzverzális készségek szerepe napjainkban egyre hangsúlyosabbá válik, és ennek hátterében több tényező áll. A globalizáció és a technológiai fejlődés mellett a munkavégzés formáinak és folyamatainak folyamatos átalakulása is jelentős hatással van a kompetenciák iránti igényekre. A hallgatók érdeklődése különböző készségek fejlesztése iránt változó, és sok esetben a gyakorlati alkalmazhatóság határozza meg, hogy mit tartanak a leghasznosabbnak. Melyek azok a készségek, amelyek a jövő munkaerőpiacán kulcsszerepet játszanak, és hogyan formálják a fiatalok karrierlehetőségeit?

L.E.: Az első évben a legtöbben a kommunikációs készségek fejlesztésére összpontosítottak, de azóta a figyelem fokozatosan az önismeret és a pszichológia irányába tolódott. A 2024-es évben a legnépszerűbb kurzusaink az érzelmi intelligencia és a vezetés összefonódásáról szóltak. A hallgatók számára különösen vonzóak azok a témák, amelyek problémákra építenek, vagy kihívásokkal foglalkoznak, és valós megoldásokat, tudást kínálnak.

Sz.Cs.M.: Az előző évben új elemként egy interdiszciplináris, szimulációs szoftverrel is megismerkedhettek a kurzuson. Az egyetem mérnöki Karain nagyon sok területen használják a MATLAB-ot különböző számításokra, szimulációkra és modellezésre is, de a menedzsmentképzések tananyagaiba eddig még nem emeltük be ilyen komplex témához kapcsolódva. Az idei évben a MathWorks-szel együttműködve

Az Intenzív kurzus résztvevői egy különleges szimulációs élményben vehettek részt, amely a klímaváltozás gazdasági és pénzügyi kockázatait világította meg. Ez a gyakorlat lehetőséget nyújtott arra, hogy a résztvevők mélyebben megértsék a globális felmelegedés hatásait, és feltárják, hogyan befolyásolják ezek a tényezők a gazdasági rendszereket és a pénzügyi döntéseket.

Az angol nyelvű tananyag és a hozzá kapcsolódó workshop kifejezetten erre az eseményre lett megalkotva. A résztvevők többsége nem mérnökhallgató, hanem gazdasági háttérrel rendelkezik, mégis mindenki sikeresen megbirkózott a MATLAB szoftver használatával, amelyhez valószínűleg más körülmények között soha nem lett volna alkalma.

Az Intenzív kurzus több kulcsfontosságú elemből épül fel, amelyek célja a hallgatók tudásának és készségeinek fejlesztése, valamint nemzetközi kapcsolatrendszerük erősítése. Elsődleges része a szaktudás elmélyítése, ahol a hallgatók a legfrissebb trendekről és gyakorlatokról tanulhatnak az adott területen. Ezt követi a gyakorlati workshopok sora, ahol a résztvevők valós projekteken dolgozhatnak, így közvetlen tapasztalatokat szereznek. Ezen kívül a kurzus keretein belül különböző nemzetközi szakemberek és előadók osztják meg tudásukat, ami lehetőséget ad a hallgatóknak, hogy közvetlen kapcsolatokat építsenek ki a szakma vezetőivel. A csoportos feladatok során a résztvevők együttműködhetnek különböző kultúrákból érkező társakkal, ami ösztönzi a globális gondolkodást és a nemzetközi kapcsolatok kialakítását. Végül, a kurzus zárásaként szervezett networking események lehetőséget biztosítanak a hallgatók számára, hogy bővítsék kapcsolati hálójukat, és tartós kapcsolatokat építsenek ki, amelyek a jövőben szakmai előnyöket nyújthatnak számukra.

A kurzus struktúrája meglehetősen áttekinthető: a délelőtti órákban készségfejlesztő workshopok várják a résztvevőket, míg a délutánok az izgalmas előadásoké. A tanterv csupán egy kötelező elemet ír elő: minden résztvevőnek minimum egy workshopon részt kell vennie a három nap alatt. Ezen kívül a résztvevők szabadon választhatják meg, hogy mivel töltik ki a kreditmennyiséget, így igazán személyre szabott élményben lehet részük.

Sz.Cs.M.: Az angol nyelvű mesterszakokon magyar és nemzetközi hallgatók is tanulnak, így eleve adott a multikulturális környezet, amikor pedig találkoznak az Intenzív kurzuson, az attól lesz igazán izgalmas, hogy mindenki más szakmai tapasztalattal, illetve alapszakos végzettséggel érkezik. Figyelünk rá, hogy lehetőleg vegyes csoportokban dolgozzanak, és erre a hallgatóknak is van igényük.

Az ilyen jellegű találkozók során mindig izgalmasan kreatív ötletek és újító megoldások kerülnek napvilágra, mivel a csapat tagjai eltérő perspektívákból közelítik meg a felmerülő kihívásokat.

Ez a folyamat minden résztvevő számára hasznot hoz, hiszen értékes szinergiák alakulhatnak ki: nem ritkán előfordult, hogy a későbbiekben közösen angol nyelvű tudományos diákköri konferenciára készítettek dolgozatot, vagy éppen egy startup ötletének kidolgozásába kezdtek közösen.

Az üzleti élet dinamikus világában a mesterséges intelligencia (MI) és a transzverzális készségek közötti kapcsolat egyre hangsúlyosabbá válik. A mesterséges intelligencia nem csupán technológiai vívmány, hanem olyan eszköz, amely jelentősen befolyásolja a munka világát, és új kihívások elé állítja a szakembereket. A transzverzális készségek, mint például a kritikai gondolkodás, a problémamegoldás, a kommunikáció és az együttműködés, kulcsszerepet játszanak abban, hogy a dolgozók hatékonyan tudják alkalmazni az MI által nyújtott lehetőségeket. A mesterséges intelligencia révén automatizálhatóak a rutinfeladatok, ami lehetővé teszi, hogy a munkavállalók kreatívabb és stratégiai gondolkodást igénylő feladatokra koncentráljanak. Ebből adódóan a transzverzális készségek kiemelt jelentőséggel bírnak, hiszen ezek segítik a munkavállalókat abban, hogy alkalmazkodjanak az új technológiákhoz, és hatékonyan működjenek együtt a gépekkel. A jövő munkakörnyezete tehát nem csupán a technológiai tudásról szól, hanem arról is, hogyan tudunk együttműködni az MI által generált információkkal, és hogyan tudjuk azokat a legjobban hasznosítani a döntéshozatal és a problémamegoldás során. Azok a szakemberek, akik rendelkeznek erős transzverzális készségekkel, valószínűleg előnyre tesznek szert a versenypiacon, hiszen képesek lesznek a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket a legjobban kihasználni.

Az adatvezérelt döntéshozatal és a mesterséges intelligencia (AI) alkalmazása napjainkban egyre nagyobb jelentőséggel bír. Azok a cégek, amelyek sikerrel integrálják az AI-t a folyamataikba, kiemelkedő előnyre tesznek szert. Ugyanakkor elengedhetetlen, hogy a munkavállalók transzverzális készségeit is folyamatosan fejlesszék, hiszen csak így tudják a technológiát és az embereket harmonikusan összehangolni, biztosítva ezzel a hatékony együttműködést.

Az AI rendszerek rendkívül ügyesek a mechanikus és rutinszerű feladatok elvégzésében, azonban a bonyolult döntéshozatalhoz, kreatív megoldások kidolgozásához, etikai irányelvek betartásához és a gyors alkalmazkodás képességéhez továbbra is elengedhetetlenek az emberi szakértők.

A problémamegoldó képesség és a kritikai gondolkodás elengedhetetlenek ahhoz, hogy az AI által generált információkból valódi és hatékony üzleti döntések születhessenek. E nélkül a két készség nélkülözhetetlen eszközöket, amelyek segítenek értelmezni és kiaknázni az adatokat a sikeres stratégiai tervezés érdekében.

de a kommunikációs és csapatmunkához kapcsolódó képességek is különösen fontosak, amikor az AI és az emberi munkaerő közötti zökkenőmentes együttműködést kell biztosítani.

L.E.: A BME-n mi is úgy gondoljuk, hogy a mesterséges intelligencia a jövőben olyan elengedhetetlen eszközzé válik, mint a számológép. Éppen ezért nem csupán megengedjük a használatát, hanem hangsúlyozzuk az etikus alkalmazásának fontosságát is. Célunk, hogy a hallgatók tudatosan és felelősségteljesen használják ezeket a technológiákat. Nemrégiben például egy ajánlást hoztunk létre, amely nemzetközi példákra építve kínál útmutatót. Arra ösztönözzük az oktatókat és a diákokat, hogy bátran tapasztalják meg ezen eszközök előnyeit.

Hogyan tudnak a hallgatók eligibilisen alkalmazkodni a technológia széles spektrumú felhasználásával kapcsolatos etikai kihívásokhoz? Milyen stratégiákkal és megközelítésekkel biztosíthatják, hogy megfeleljenek a folyamatosan változó elvárásoknak, és felelősségteljesen kezeljék a technológia által generált komplex kérdéseket?

Sz.Cs.M.: Az AI alkalmazása az üzleti döntéshozatal során valóban felvethet etikai dilemmákat, ezért az Intenzív kurzusunk keretein belül külön figyelmet szentelünk ennek a témának. Az olyan kulcsfontosságú készségek, mint a felelősségtudat, empátia és etikai gondolkodás elengedhetetlenek ahhoz, hogy garantálhassuk, hogy az AI használata ne járjon hátrányos következményekkel sem a társadalom, sem pedig a vállalat hírnevére nézve.

Hogyan integrálják a nemzetközi fenntarthatósági és üzleti trendeket, tapasztalatokat az Intenzív kurzus tananyagába?

L.E.: Az impulzusok sokféle csatornán keresztül jutnak el hozzánk. A BME GTK évente frissíti az Intenzív kurzus tartalmát a nemzetközi akadémiai és üzleti partnereitől kapott széleskörű információk alapján. Mindig arra törekszünk, hogy a legújabb globális trendek szakértőivel bővítsük a lehetőségeinket.

Az üzleti partnereinktől folyamatosan érkeznek értékes információk, ráadásul az esemény előadói között a GTK alumni hazai és nemzetközi tagjai is rendszeresen képviseltetik magukat, gazdagítva ezzel a tudásmegosztást.

A harmadik csatorna az oktatásfejlesztési belső erőforrás, a saját oktatóinknak minden tavasszal meghirdetjük, hogy jelentkezhetnek workshopot tartani, de kifejezetten arra kérjük őket, hogy olyan anyaggal, amit a sztenderd tanóráikban nem tartanak. Ezzel egy állandó innovatív tananyagfejlesztés is beépül a Kar oktatási gyakorlatába, ahol az Intenzív kurzus egy állandó továbbfejlődési lehetőséget biztosít az oktatók számára is.

Sz.Cs.M.: A nemzetközi fenntarthatósági trendeket a GTK nemzetközi szervezeti tagságaiból adódó lehetőségek segítségével és a Karon lévő fenntarthatósági témaköröket kutató és oktató kollégáinak, valamint a vállalati fenntarthatóság, fenntartható üzleti modellek témakörével foglalkozó üzleti partnereink segítségével hatékonyan tudjuk integrálni az Intenzív kurzus anyagába, legyen szó bármelyik SDG-ről is a 17-ből (az ENSZ fenntartható fejlődési céljai), a fenntarthatósági készségek fejlesztése részét képezi az Intenzív kurzusnak, összhangban a Kar küldetésnyilatkozatával.

Milyen további lépések lehetnek szükségesek a jövő szakembereinek hatékonyabb edukációja érdekében?

L.E.: A mesterséges intelligencia használata még azért az oktatói körökben is kihívást jelent, a saját területünkön is fejlődnünk kell ahhoz, hogy mindig a naprakész eszközöket használjuk, emiatt az oktatók egyik elsődleges skillje szerintem a változásokhoz való rugalmas viszony megtartása lesz. Emellett egyetemi szinten is foglalkoztat minket az új generációk mélyebb megismerése, hiszen a technológia mellett a diákok is változnak. Az egyetem oktatói körében végzett belső kutatásunk eredményei alapján

A pedagógiai módszertani fejlődés és alkalmazkodás kiemelkedő szerepet fog játszani a jövő oktatásában.

A közeljövőben várható intenzív változások, amelyeknek kulcsszereplői a digitalizáció és a fenntarthatóság, új kihívások elé állítják az oktatást. Ennek következtében elengedhetetlen, hogy tananyagainkban prioritást kapjanak e szempontok. A hallgatók számára egyre fontosabbá válik, hogy az elméleti ismereteiket a gyakorlatban is kamatoztathassák, így a gyakorlati készségek fejlesztése kiemelt szerepet kell, hogy kapjon. A karrierépítési tanácsadás erősítése is létfontosságú, hogy megfelelő útmutatást nyújtsunk a hallgatóknak a számukra ideális pályafutás kiválasztásában. Továbbá, az egyetemek és a vállalatok közötti együttműködés szorosabbra fűzése is elengedhetetlen, hiszen csak így biztosítható, hogy a hallgatók a legaktualizáltabb ipari és munkaerőpiaci elvárásoknak megfelelő tudással gazdagodjanak.

Related posts