Kisiklott villamosok: a főváros CAF-beszerzésének jövője a kormány kezében lehet.

Új villamosok érkeznének, ha lenne elegendő forrás rá. Jelenleg azonban sajnos úgy tűnik, hogy a szükséges pénz nem áll rendelkezésre.
A Népszava beszámolója szerint múlt kedden megérkezett a nyolcadik CAF-villamos a BKV Vasúti Járműjavító Kft. Fehér úti telephelyére. Ez akár örömhírnek is tűnhetne, de sajnos a valóság más képet fest: a BKK eredetileg nem csupán nyolc, hanem húsz rövid, később pedig összesen 51 darab – 26 rövid és 5 hosszú – CAF-szerelvényt rendelt. Azonban kérdéses, hogy a gyártó, a CAF, valóban teljesíti-e a megrendelést, hiszen a szállítás sorsa még mindig bizonytalan.
Nem rajtuk múlik: a Népszava azt írja, hogy a spanyol gyártó az előzetes ütemterveknek megfelelően küldi a járműveket, viszont a BKK nem tud fizetni. A lap szerint a kifizetetlen számlák összege már 11,5 millió euróra, vagyis 4,6 milliárd forintra rúg, sőt, minden egyes leszállított villamossal ütemesen emelkedik. Nem is kevéssel: minden rövid villamos 2,35, minden hosszú pedig 3,64 millió euróval tolja meg a tartozást.
A BKK kezdetben azt tervezte, hogy a CAF járművek beszerzésének költségeinek csupán 0,56%-át kell önerőből fedeznie, míg a fennmaradó részt uniós forrásokból biztosítják. A projekt az IKOP keretében indult, és a támogatási szerződés értelmében a kormány kifizette az uniós támogatásból a harminc százalékos előleget, míg a BKK minden megrendelt jármű után az önerőt köteles biztosítani. Ugyanakkor fennáll a veszély, hogy ha a projekt finanszírozási problémák miatt megakad, akkor a CAF-nak már átutalt harminc százalékos előleget vissza kell téríteni az EU-nak, ami egyre valószínűbbé válik.
A helyzet kedvezőtlen alakulása miatt van esély arra, hogy a kormány a korábbi uniós finanszírozási ciklus lejárta előtt húzta meg az opciós tételek lehívásának határidejét. A Népszava értesülései szerint bár a támogatási szerződés és a kormány 2023-as határozata azt tartalmazza, hogy a megmaradt támogatási összegeket a jelenlegi uniós pénzügyi ciklus IKOP Plusz keretébe irányítják, a szükséges támogatási szerződés aláírása elmaradt. Ennek következményeként a projekt nem kerülhetett be az IKOP Plusz keretébe.