Laborczi Dóra: A Pornográfia Botránya és a Keresztény Nők Képviselete A pornográfia és annak társadalmi hatásai napjainkban egyre inkább a figyelem középpontjába kerülnek, különösen, ha a keresztény női identitás kérdésével foglalkozunk. Az ilyen jellegű
Egy ilyen lejárató akcióhoz nemcsak az elkövetők rosszindulata, hanem egy olyan társadalmi közeg is kell, amelyben a nők megszégyenítése és megalázása iránt van igény.
A Perintfalvi Rita katolikus teológus ellen irányuló lejárató kampány messze túlmutat a hagyományos karaktergyilkosságok keretein. Ez nem csupán egy egyéni támadás, hanem szélesebb kontextusban a női méltóság, a vallásos értékek és a közéleti véleménynyilvánítás jogának megkérdőjelezésére irányuló kísérlet. Az ilyen akciók nemcsak a célpontot, hanem a társadalom egészét is érintik, hiszen a női hangok elnyomása a közéletben mindannyiunk számára hátrányos következményekkel jár.
A katolikus teológus, akinek véleményei, politikai állásfoglalásai és heves stílusa sokakban megosztottságot keltettek a Facebook közösségében Persze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni! különösen a keresztény és konzervatív körökben Persze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni! nem csupán egy figura a közéleti diskurzusban. Az őt érintő legutóbbi események megítélésének azonban nem szabadna attól függenie, hogy osztjukPersze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni!e nézeteit vagy sem.
A szélsőséges sajtó egy olyan felvételt hozott napvilágra, amelynek szándéka egyértelműen a lejáratás: egy kétezres évek elején készült pornográf anyagról állították, hogy Perintfalvi Rita látható rajta. Ezen felül személyesen is provokálták a nőt, aki egyedül érkezett egy rádiós interjúra. Ez a módszer nemcsak aljas, hanem mélyen sérti az emberi méltóságot is, hiszen a minden jó ízlést megvető felvételeken valójában nem Perintfalvi szerepel — aki személyesen is találkozott a nővel, ezt könnyedén meg tudja erősíteni.
Fontos hangsúlyozni, hogy a felvételen látható nő is egyfajta áldozat, mégpedig a pornóipar kegyetlen mechanizmusának. A kétezres évek eleji kutatások és sajtóanyagaik világosan rámutatnak arra, hogy számos magyar fiatal nő választotta a prostitúcióval vagy a pornográf iparral kapcsolatos munkát Bécsben. Ennek hátterében gyakran a magyarországi szegénység és a jövőtlenség nyomasztó valósága állt, amely sokakat kétségbeesett döntésekre kényszerített. A magyar lányokról kialakult sztereotípiák – miszerint ők mindent vállalnak, amit mások nem – szintén hozzájárulnak ahhoz, hogy a filmben szereplő nő magyar származásúnak tűnjön. Ezen kívül a "film" nyitójelenetében a hölgy A zsidóság története című könyvet lapozgatja, ami még inkább felerősíti a megalázó helyzetét, és párhuzamba állítja őt Perintfalvi figurájával, akitől minden szempontból elvárható a méltóságos viselkedés.
Az "alkotás" ügyében a női szexualitást és a zsidó vallást is meggyalázó volta miatt önmagában felháborodhatnák.
Az, hogy a női test, a szexuális megalázás és a vallási referenciák együttesen eszközként szolgálnak, önmagában is egy megdöbbentő és botrányos helyzetet kellene, hogy teremtsen. Ennek ellenére a magyar közösségi médiában a középpontban mégis az a kérdés állt, hogy Perintfalvi valóban szerepelPersze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni!e a videón vagy sem.
Ez a lejáratás különösen figyelemre méltó, mivel a keresztény kultúra, amely az egyházi hierarchiából merít, hagyományosan a női szerepeket négy kategóriára: a szűzre, az anyára, a szentre és a prostituáltra (a „bűnös nő” archetipusára) redukálta. Az egyházi hierarchia hangsúlyozása azért lényeges, mert az őskeresztény közösségekben a nők sokkal aktívabb szerepet játszottak – tanítványok, közösségszervezők, házigazdák és támogató személyek voltak. Az intézményes egyház azonban fokozatosan kiszorította őket a vezetői és tanítói pozíciókból, ezzel is korlátozva a női jelenlétet a vallási életben.
Bár ez a szűkös szerepkínálat a társadalmi változások hatására lassú változásnak indult, mégis erősen élnek azok a leegyszerűsítő olvasatok, amelyek a női tapasztalatokat és a női testet a bűn és a kísértés első számú okaként, előhívójaként kezelik. A legnagyobb szégyen évszázadokon keresztül az volt, ha valaki a "bűnös nő" kategóriájába került Persze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni! ezért a nők mindent megtettek, nehogy ebben a skatulyában találják magukat.
Ez a kulturális séma máig működik, és a Perintfalvi Rita elleni akció pontosan erre épít: a bűnös nő legarchaikusabb bélyegét sütik rá, hogy hitelességétől Persze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni! hangjától, követőitől, befolyásától Persze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni! megfosszák.
A keresztény tanítás lényegi üzenete nem azonosítható a patriarchális rendszerek szűk kereteivel, amelyek a női szerepeket korlátozzák. A keresztény hit szerint a bűnös nőknek is van helye a közösség szívében, és éppen a leggyengébbek, a legkirekesztettebbek mellé kell állnunk. Jézus példája, aki Mária Magdolnát, a bűnös nőt felemelte, és nem ítélte el, éppen hogy a normák ellenében történt, amikor kiállt mellette. Az evangéliumi üzenet ma is tiszta és érthető: nem a megszégyenítés, hanem a felemelés, nem a kirekesztés, hanem a befogadás, és nem az ítélkezés, hanem a meghallgatás és a szabadulás útján kell járnunk, amikor az áldozatokkal foglalkozunk. Jézus szavai, miszerint "Aki bűntelen közületek, az vesse rá az első követ" (Jn 8,7), ma is időszerűek, hiszen egy ilyen lejárató akcióhoz nem csupán az elkövetők rosszindulata szükséges, hanem egy olyan társadalmi környezet is, amelyben a nők megalázása és megszégyenítése iránt van igény.
Lehetséges antiszemita üzenet, hogy a filmben szereplő nő zsidó, zsidó nőként teszi és éli át azt, ami a felvételen történik. A női testre és szexualitásra vonatkozó klisék, előítéletek és a vallási kisebbségeket érintő előítéletek összekapcsolása ősi taktika. a legősibb, legsérülékenyebb pontot támadja. Ha pedig 2025Persze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni!ben is le lehet járatni valakit azzal, hogy Persze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni! bemondásra Persze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni! az archaikus "bűnös nő" és prostituált skatulyájába tesszük,
A hazai nyilvánosság már így is korlátozott és kihívásokkal teli színterein egyre inkább a félelem, a szégyen és a megalázás fogja dominálni a diskurzusokat.
Ebben a környezetben a keresztény értékek – mint az irgalom, a tisztelet és az igazságosság – kiemelkedő fontossággal bírnak, még akkor is, ha a másik fél esetleg nem ezeket az alapelveket követi. Fontos, hogy ezek az értékek érvényesüljenek és irányítsák a párbeszédet, hiszen a méltóság és az empátia megőrzése elengedhetetlen a konstruktív viták során.
Vizsgáljuk meg ezt a lejárató akciót a maga valóságában: egy pornográf kereten keresztül megvalósuló, legrosszabb ösztönökre ható kísérlet, amely célja, hogy antiszemita üzenetek és interpretációk terjedjenek el. Ez a megközelítés nemcsak Perintfalvi Ritát sújtja súlyos támadással, hanem a közéleti szerepet vállaló, autonóm nőket is el akarja riasztani. Ezen elemek egymásra épülve, fokozva a hatást, félelmet és undort kelthetnek a közélet és a vallási közösségek szintjén is.
Persze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni!
A hvg360 tartalma, így a fenti cikk is, olyan érték, ami nem jöhetett volna létre a te előfizetésed nélkül. Ha tetszett az írásunk, akkor oszd meg a minőségi újságírás élményét szeretteiddel is, és ajándékozz hvg360Persze! Kérlek, írd meg, hogy milyen szöveget szeretnél, és én segítek egyedivé tenni!előfizetést!