Az európai autópiac súlyos megpróbáltatásokkal néz szembe, és még az elektromos járművek növekvő eladásai sem tudták megakadályozni a mélyrepülést.


A nagy európai gyártók egyre fokozódó kihívásokkal találják magukat szemben.

Júniusban mérséklődött az Európai Unióban forgalomba helyezett új autók mennyisége az előző évhez viszonyítva, derült ki az ACEA, az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének csütörtökön közzétett jelentéséből.

Az Európai Unióban az új személyautók forgalomba állítása június hónapban 7,3%-kal csökkent az előző évhez képest, elérve a 1,01 millió darabot. Ezzel a lépéssel visszafordult a májusban tapasztalt 1,6%-os növekedés trendje.

A júniusi hónap hozta el az első visszaesést április óta, és ez a tendencia az Európai Unió négy legnagyobb piacán is érezhető volt. Belgiumban az értékesítések 16,4%-kal, míg Németországban 13,8%-kal csökkentek. Spanyolország még drámaibb esést mutatott, 45,2%-kal, míg Olaszországban 34,4%-os visszaesés tapasztalható.

Az akkumulátoros elektromos autók (BEV) piaca jelentős fejlődésen ment keresztül, hiszen a nyilvántartásba vételi számok 7,8 százalékkal emelkedtek. E növekedés motorja Spanyolország, ahol a forgalomba helyezések hihetetlen 103,2 százalékkal ugrottak meg. Emellett Németországban is figyelemre méltó, 8,6 százalékos bővülést tapasztaltak, míg Hollandiában 6,4 százalékos növekedés volt észlelhető. Azonban nem mindenhol volt ilyen kedvező a helyzet: Belgiumban 6,9 százalékos csökkenés, Olaszországban pedig drámai, 40,4 százalékos visszaesés történt.

Az egész 2025-ös első félévre nézve az EU-ban az összesített gépkocsi-nyilvántartásba vételek 1,9 százalékkal csökkentek éves bázison. Az új akkumulátoros elektromos autók értékesítése 12,5 százalékkal emelkedett, elérve a 869 271 darabot, és 15,6 százalékot szerzett meg az EU teljes piacából.

Az Európai Unió négy legnagyobb elektromos jármű (BEV) piaca közül három kiemelkedő szereplő: Németország, amely 35,1%-os részesedésével vezet, Belgium 19,5%-kal a második helyen, valamint Hollandia, amely 6,1%-os részesedésével zárja a sort. Ezek az országok együtt a teljes BEV nyilvántartások 60%-át teszik ki. Ezzel szemben Franciaország a piaci trendek ellenkező irányát mutatja, hiszen itt 6,4%-os visszaesés tapasztalható.

Az európai autógyártók közben hatalmas, több milliárdos veszteségeket szenvedtek el, és profitfigyelmeztetéseket kellett kiadniuk. Ennek hátterében a kínai verseny erősödése, a 25 százalékos amerikai importvámok bevezetése, valamint az elektromos járművekre való átállás felgyorsítására irányuló hazai szabályozások állnak, melyekkel nehezen birkóznak meg.

Related posts