Musk májusban bejelenti a visszavonulását, de felmerül a kérdés: vajon képes lesz-e megfordítani a Tesla visszaesésének trendjét?

A Tesla első negyedévi bevétele 20%-kal esett vissza az előző év azonos időszakához viszonyítva, ami részben a kiszállítások számának csökkenésével magyarázható. Emellett a vállalatot az amerikai-kínai kereskedelmi háború következményeként fellépő ellátási lánc- és költségproblémák is sújtják, amelyek tovább nehezítik a helyzetét.
Washingtonban már jó ideje pletykálnak arról, hogy Elon Musk végleg elhagyja az amerikai kormány bürokrácia-csökkentő szervezetét, a DOGE-t. Most pedig a Tesla vezetője maga is megerősítette, hogy májustól visszavonul Donald Trump elnök költségcsökkentő hivatalából. Musk egy konferenciahívás során kijelentette, hogy a kormányhivatal "kulcsfontosságú feladatait nagyrészt sikerült megvalósítani".
Ehelyett Musk több időt kíván szentelni a Tesla elektromos autógyártó vállalat irányításának. Még mindig tervez heti egy-két napot kormányzati feladatokkal foglalkozni, legalábbis addig, amíg Trump ezt szükségesnek tartja - nyilatkozta.
A figyelem iránti igény az autógyár számára elengedhetetlen: a Tesla első negyedéves bevételei drámai módon csökkentek az előző évhez képest, amit a szállítások számának visszaesése idézett elő. E mögött részben a vezérigazgató politikai aktivitása is áll. Az árbevétel és a nettó nyereség jelentősen elmaradt az elemzők várakozásaitól, mivel az új modellek gyártására való átállás, valamint a makrogazdasági bizonytalanság egyaránt csökkentette a keresletet.
A kiábrándító eredmények ellenére a Tesla részvényei több mint 5%-ot ugrottak a zárás utáni kereskedésben, a részvénypiacok szélesebb körű zuhanása közepette, amelyet Donald Trump amerikai elnök azon megjegyzései váltottak ki, hogy nem áll szándékában elbocsátani Jerome Powell szövetségi jegybankelnököt. Ennek ellenére a Tesla részvényei 34%-kal csökkentek az elmúlt egy évben, így a legrosszabbul teljesítettek az úgynevezett "Magnificent Seven" technológiai részvények között.
Az év első negyedévében a Tesla autóipari bevételei 20%-kal, 14 milliárd dollárra csökkentek az előző év hasonló időszakához viszonyítva, míg az egy részvényre jutó nyereség 40%-kal 0,27 dollárra esett vissza. A teljes bevétel szintén csökkent, 9%-kal, elérve a 19,3 milliárd dollárt az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ugyanakkor az energiatermelésből és -tárolásból származó bevételek figyelemre méltó 67%-os növekedést mutattak.
A vállalat legutóbbi eredményjelentésében a járműszállítások csökkenését emelte ki a bevétel visszaesésének okaként. A Tesla az első negyedévben összesen 336 681 járművet szállított ki, ami 13%-os csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest, és ezzel a leggyengébb negyedévévé vált 2022 óta. Érdemes megemlíteni, hogy az első negyedév hagyományosan a Tesla legkevésbé eredményes időszaka.
A Tesla márka Elon Musk politikai aktivitásának következményeként mind belföldön, mind nemzetközi szinten komoly nyomás alá került. Az Egyesült Államokban, Európában és Ausztráliában is számos tiltakozás zajlott a Tesla bemutatótermei előtt. Musk németországi szélsőjobboldali AfD párt iránti támogatása és Trump csapatában való részvétele a jelentős szövetségi leépítésekkel kapcsolatban széleskörű és heves kritikákat generált, amelyek a társadalmi felelősségvállalás és a politikai etika kérdéseit is felvetették.
A vállalat pénzügyi vezetője úgy véli, hogy "a vandalizmus és a márkánk, valamint a munkatársaink iránti indokolatlan ellenségesség negatívan befolyásolta" a kiszállítási folyamatokat bizonyos piacokon. Musk pedig azt állította, hogy a tiltakozók mögött valójában pénzügyi támogatás áll, ám ezt konkrét bizonyítékokkal nem tudta alátámasztani.
Musk már korábban bejelentette, hogy júniusra Kaliforniában és Texasban elindul a felügyelet nélküli teljes önvezetés (FSD). A szolgáltatás a tervek szerint Austinban debütál majd, a Model Y "helyi paraméterkészlettel" lesz felszerelve. Most közölte, hogy a Tesla Robotaxi szolgáltatása még idén több városban is elérhető lesz.
Musk emlékeztetett arra, hogy a Tesla mesterséges intelligenciával működő humanoid robotja, az Optimus gyártását a mágnesellátással kapcsolatos problémák befolyásolják, ami késlekedésekhez vezethet. Kína nemrég bevezette a ritkaföldfémek exportjára vonatkozó korlátozásokat, válaszul Trump vámintézkedéseire, miközben a kereskedelmi feszültség az Egyesült Államok és Kína között tovább fokozódik. A Tesla korábban azt tervezte, hogy az idén több ezer Optimus robotot állít elő.