Nyolc autógyár sorsa kérdésessé válhat Európában, ami jelentős változásokat hozhat az iparban.


Az európai autóipar jelenleg komoly kihívásokkal néz szembe, hiszen a túlkínálat és a gyenge kereslet együttes hatása sújtja a szektort. A helyzetet tovább súlyosbítja a kínai gyártók rohamosan növekvő piaci jelenléte, amely egyre nagyobb nyomást gyakorol a kontinens autógyártóira. Az AlixPartners tanácsadó cég legfrissebb elemzése alapján a következő évek során akár nyolc autógyár is bezárhat Európában, mivel a termelési szint jóval elmarad a rendelkezésre álló kapacitásoktól.

Jelenleg az európai autógyárak kapacitásuk csupán 55%-át használják ki, miközben a nyereséges működéshez legalább 75%-os kihasználtságra lenne szükség. A legkritikusabb helyzet a Stellantis számára alakult ki, amelynek európai gyártóüzemei mindössze 45%-os kihasználtsággal üzemelnek. Fabian Piontek, az AlixPartners szakértője figyelmeztet arra, hogy az elkövetkező években az európai autógyártók évente 1-2 millió autót veszíthetnek el a növekvő kínai verseny miatt, amely már idén a kontinentális piac 5%-át birtokolja.

Egy jelentős, körülbelül tízezer embert foglalkoztató gyár bezárása akár 1,5 milliárd eurós költséget is jelenthet, és a folyamat több évig is elhúzódhat. A munkavállalói érdekképviseletek sok országban jelentős hatással bírnak, ami miatt a leépítéseket gyakran hosszadalmas tárgyalások előzik meg. Németországban például a munkavállalók képviselői részt vesznek a vállalatok felügyelőbizottságának munkájában, ami megnehezíti az üzemek bezárására vonatkozó döntések meghozatalát.

A Volkswagen tavaly hónapokig egyeztetett a szakszervezetekkel, végül elállt attól, hogy bezárja első németországi gyárát. Ehelyett kapacitáscsökkentést és 35 ezer fős létszámleépítést hajtott végre.

Az ACEA legfrissebb statisztikái alapján a tavalyi évben az európai autóeladások csupán 0,9%-os növekedést mutattak, elérve a 13 millió járműt. Ezzel szemben a kínai autógyártók, például a BYD és az MG, rendkívül gyors ütemben bővítik jelenlétüket a piacon, és előrejelzések szerint 2030-ra akár 2 millió autót is értékesíthetnek az öreg kontinensen. Amennyiben ez a tendencia folytatódik, az európai autóipar szereplői több mint nyolc üzemmel túlléphetik a szükséges kapacitásokat - számol be róla az Automotive News.

Related posts