Az óriási tét azt jelenti, hogy a luxustermékek eddig sosem látott módon válhatnak elérhetővé az átlagemberek számára. A különleges megoldások révén mostantól bárki élvezheti a prémium minőség előnyeit, amelyek korábban csupán a kiváltságosok számára volt

A prémium kategóriás használt termékeket árusító online platformok szigorú harcot folytatnak a hamisítók ellen, szakértők hadseregét mozgósítva. Azonban ez csupán egy része a sok kihívásnak, amellyel nap mint nap szembesülnek.
Magasan képzett szakmunkások csapatai dolgoznak azokban a műhelyekben, amelyeket a használt prémium- és luxustermékekkel foglalkozó legismertebb internetes portálok hoztak létre - derült ki a Bloomberg összeállításából.
A hírügynökség örömmel mutatja be Mélissát, a szakértőt, aki egy igazi stíluslaborban tevékenykedik. Körülötte cipők, ruhák, pénztárcák és kézitáskák sokasága terül el, mintha egy divatos kiállításon lenne. Mélissa fehér köpenyben és kesztyűben dolgozik, mint egy tudós, aki a divat világának rejtelmeit kutatja. Munkájához nem csupán a látását és tapintását használja, hanem a szaglását is, hogy a legapróbb részletekből is ki tudja szűrni az eredeti és a hamisítvány közötti különbséget. A folyamat során a modern technológia is a segítségére siet: egy UV-lámpás vizsgálat során alaposan ellenőrzi a termékek hitelességét, így biztosítva, hogy csak a legkiválóbb minőségű darabok kerüljenek a vásárlókhoz.
Mélissa a francia Vestiaire Collective online platform egyik öt különböző ellenőrzőműhelyében dolgozik, ahol másodkézből származó luxuscikkeket értékesítenek. Feladata nem mentes a kihívásoktól, hiszen sok esetben a hamisítványok ugyanabból a bőrfeldolgozó üzemből érkeznek, mint az eredeti termékek. A készítőik azonos eszközöket és hasonló tervezési folyamatokat alkalmaznak. A hamisítványokkal való küzdelem tétje pedig nem más, mint egy hatalmas bevételt generáló iparág hitelességének megőrzése.
A használt luxuscikkek kereskedelme 7 százalékkal nőtt 2024-ben az egy évvel korábbihoz képest, és ezzel elérte az 50 milliárd dolláros (17,6 billió forintos) értéket - idézte a Bloomberg a Bain & Co. tanácsadó cég adatait. Ez nagyobb forgalom, mint amit az új prémium termékek elérnek.
A Vestiaire Collective árbevétele tavaly 20%-kal emelkedett, míg versenytársai is legalább egy számjegyű növekedést tapasztalhattak. Az idei évben várhatóan tovább bővül a forgalom, különösen azután, hogy Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke bejelentette: legalább 10%-kal megemeli az Európából az USA-ba érkező termékek vámját.
A Vestiaire statisztikája szerint 2021-ben a portálhoz beadott használt luxustermékek kevesebb mint harmadát dobták vissza az eladóhoz azzal, hogy jó eséllyel hamisítvány. Ez az arány 2025-re az eladásra felkínált termékek több mint felére nőtt. A legnagyobb gondot a szakmában superfake címen nyilvántartott, az eredetitől alig megkülönböztethető koppintások okozzák.
Az OECD legfrissebb statisztikái alapján a világon forgalomban lévő hamisítványok értéke eléri a 467 milliárd dollárt, ami körülbelül 164,4 billió forintnak felel meg. Ezzel az összeggel a teljes magyar GDP kétszeresét is túllépjük. Az Egyesült Államok vámhatósága tavaly 4,2 milliárd dollárnyi hamis luxuscikket foglalt le, főként ékszereket, órákat, kézitáskákat és pénztárcákat. Szakértők véleménye szerint ez csupán a jéghegy csúcsa, és sokkal nagyobb problémával állunk szemben a hamisítványok piacán.
A legnagyobb divatmárkák, mint a Chanel, Hermès és Louis Vuitton, korábban szigorúan ellenálltak a másodkéz-kereskedelemnek, hogy megőrizzék termékeik exkluzív jellegét. Azonban kénytelenek voltak belátni, hogy a használt termékek piaca is létezik és növekszik. Az eredeti termékek azonosítása olyan kihívásokat jelentett, hogy végül egy új kifejezés bevezetésére volt szükség. Most már nem "eredetiként" hivatkoznak ezekre az árucikkekre, hanem a "hitelesített" címkét használják a megbízhatóságuk hangsúlyozására.
A Mélissa által is működtetett ellenőrzőműhelybe két fő indokkal kerülhet egy termék. Az egyik lehetőség, hogy a vásárló 15 eurót (kb. hatezer forintot) fizetett azért, hogy igazolják a termék eredetiségét. A másik indok pedig az, ha a termék értéke meghaladja az 1000 eurót, ami több mint 400 ezer forintnak felel meg; ebben az esetben a vizsgálat automatikusan megtörténik. Az utóbbi években a luxuscikkek gyártói különböző innovatív megoldásokkal, például hologramos azonosítókkal és egyéb technikai elemekkel próbálják megkülönböztetni autentikus termékeiket a hamisítványoktól.
Legnagyobb gondjuk azonban nem ez, hanem egy új poszt-posztmodern társadalmi jelenség. Nevezetesen az, hogy divatba jött a hamisítványok birtoklása. Az ifjabb nemzedékek tagjai már nem tekintik ezt kínosnak, hanem éppen ellenkezőleg, menő dolognak tartják.
Az amerikaiak harmada mondja, hogy szándékosan vásárol az eredetire megszólalásig hasonló koppintásokat. A divathullámra jellemző, hogy amikor a Walmart kiskerlánc meghirdette egy Birkin kézitáska 78 dolláros (27 500 ezer forint) koppintását Wirkin néven, a vevők pillanatok alatt elkapkodták a portékát. Így a luxusipar nagy bajba került. Igazolnia kellene ugyanis, hogy termékei valóban olyan státuszszimbólumok, amelyekért érdemes extra összeget fizetni.