A kecskeméti katonai repülőtér kerítése megsérült a MiG-29-esek közelségében.

Hiába ígért megerősített biztonságot a Honvédelmi Minisztérium a kecskeméti katonai repülőtérre való betörés után, a kerítés több ponton sérült. A helyszínen jártunk.
Csütörtök délután a kecskeméti katonai repülőtér közelében jártunk, hogy alaposabban megismerjük a forgalomból kivont MiG-29-eseket, valamint a honvédelmi tárca által bejelentett, megerősített biztonsági intézkedéseket. Mint már ismert, néhány héttel ezelőtt egy ismeretlen csoport behatolt a területre, és különféle alkatrészeket lopott el a vadászgépekről. A Honvédelmi Minisztérium nemrégiben az eset kapcsán úgy nyilatkozott, hogy "működésképtelen repülőgépekből, használhatatlan alkatrészeket tulajdonítottak el", hozzátéve, hogy a betörést követően fokozott őrizet alá helyezték a bázison tárolt MiG-29-esek védelmét.
A bázis melletti főútról egy rövid, de kalandos erdei-mezei sétát követően a zöld kerítéshez értünk, innen a fák takarása ellenére láthatóak a gépek. Ekkor vettük észre, hogy a kerítés egy körülbelül egy méteres szakaszon be van feszítve. Hogy itt hatoltak-e be az elkövetők, és így sikerült a javítás, vagy a sérülés azóta keletkezett, azt nem tudhatjuk. Amennyire mi meg tudtuk állapítani, a kerítés ezen szakaszát felül utólag erősítették meg, de a lenti rész valamiért kimaradt, esetleg a javítás után keletkezett a lyuk.
Néhány méterre tőlünk felfedeztük a kerítés betoneleme alatti ravasz kis lyukat. Ez a nyílás azonban nem emberi kéz alkotása; egy állat ügyességének köszönhetően jött létre, amely láthatóan könnyedén átkel a kerítés alatt. A beton ugyanis nem mélyen van a földbe ágyazva – ahogy azt sokan talán elképzelnék –, hanem a talaj szintjén kezdődik, így a lyuk kialakítása csupán néhány percet venne igénybe. Itt akár egy ember is könnyedén átférne, ha a helyzet úgy kívánja. Elképzelni is nehéz, milyen problémákat okozhatna egy állat, ha épp a működő repülőgépek közelébe tévedne, vagy a leszállópályára ugrándozna, esetleg belekerülne a szomszédos katonai bázis területére. Egy ilyen látogató biztosan nem a legkívánatosabb vendég egy katonai létesítményen.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a tárca részletezte a betörés körülményeit, amely július végén történt. Ezt követően, még a hírek megjelenése előtt, belső vizsgálat és nyomozás indult. Kiemelték, hogy a bűncselekmény a laktanya területén, a kerítéshez közeli "roncstelepszerű helyen" tárolt, már feleslegesnek nyilvánított, 2010-ben a hadrendből kivont gépeket érintette. Az érintett MiG-ek azok, amelyek a 28 gépből maradtak meg, amelyeket 1993-ban az orosz államadósság fejében kaptunk. A tárca hangsúlyozta, hogy a repülőtér működése, a légierő képességei és a magyar emberek biztonsága nem került veszélybe. Továbbá megjegyezték, hogy az eltulajdonított alkatrészek használhatatlanok, piaci értékük gyakorlatilag nincs. Arról is tájékoztattak, hogy ezek a régóta működésképtelen repülőgépek az MNV Zrt. tulajdonában állnak, és Kecskeméten több mint egy évtizede csupán tárolják őket.
Az ügy körül számos megválaszolatlan kérdés merült fel. A Blikk elsőként számolt be arról, hogy a gépek lokátoralkatrészeit lopták el, amelyek akár több száz kilót is nyomhatnak. Azonban nem egyértelmű, hogy az egész berendezés eltűnt-e, vagy csupán egyes részei. Kérdéses az is, hogy miként juthattak hozzá a tolvajok. Miután megérkeztünk a helyszínre, nyilvánvalóvá vált, hogy a professzionális, megerősített biztonsági rendszert nem így képzelnénk el. Körülbelül 20 percet töltöttünk a kerítés mellett, és ez idő alatt nem találkoztunk őrző-védő személyzettel vagy katonai jelenléttel a gépek környékén. Senki sem közelített hozzánk, ami még inkább aggasztóvá teszi a helyzetet.
Megkerestük a honvédelmi minisztériumot a lyukakkal és az ügy jelenlegi helyzetével kapcsolatban. Amint megérkezik a válaszuk, azonnal frissítjük a cikkünket.