Az OpenAI legújabb lépései jelentős változásokat hozhatnak: már most is észlelhetők figyelmeztető jelek.


A ChatGPT fejlesztéséért felelős OpenAI a legutóbbi héten izgalmas újdonságokat leplezett le: bemutatta a Sora névre hallgató videógeneráló mesterséges intelligencia modelljének új, továbbfejlesztett verzióját, a Sora 2-t. Ezen kívül a kaliforniai nonprofit szervezet egy innovatív videós közösségi média alkalmazást is piacra dobott, amely kifejezetten az AI által létrehozott videós tartalmak megosztására lett tervezve.

Jelenleg az alkalmazás kizárólag az Egyesült Államokban és Kanadában érhető el, és egyelőre csak meghívásos rendszer keretein belül lehet hozzáférni.

A technológiával foglalkozó sajtó, valamint az első felhasználók vegyes érzelmekkel fogadták az újdonságot.

A New York Times újságírói a tesztelési tapasztalatok alapján hangsúlyozták, hogy a Sora szinte határtalan lehetőségeket kínál az alkotás és videók készítése terén. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy az egyre egyszerűbb mesterséges intelligencia alapú videógyártás milyen mértékben növelheti a dezinformáció, például a deepfake videók elterjedésének kockázatát. Nemrégiben többen is aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a Sora által generált tartalom egyfajta végtelen "slop"-ot teremtett, amely a közösségi médiában vírusszerűen terjedő, a valóságtól egyre távolabb eső AI által létrehozott videók özönét jelenti.

A Sora alkalmazás használata során több szerzői jogi kérdés is felmerül, mivel a tesztelők tapasztalatai szerint a platformon már most is egyre gyakoribbak a különböző rajzfilmes stílusban készült videók. A megjelenéskor olyan hírek láttak napvilágot, miszerint a jogtulajdonosoknak kifejezetten jelezniük kell, ha nem kívánják, hogy az ő tartalmaik szerepeljenek a generált videókban.

Nemrégiben a Google Trends elemzőeszközének segítségével feltérképeztük, hogy az utóbbi időszakban jelentős sajtófigyelmet kapott orosz légtérsértések miként befolyásolták a NATO-tagállamokkal kapcsolatos Google-kereséseket. Emellett arra is kíváncsiak voltunk, hogy Jimmy Kimmel népszerű late night show-jának megszüntetése milyen mértékben tükröződött a Google Trends statisztikáiban. Legutóbbi írásunkban a moldovai választásokra és az azokat megelőző orosz befolyásoló kampányokra összpontosítottunk.

A bemutató az Egyesült Államokban kiemelkedő figyelmet kapott: a Google Trends legnépszerűbb kereséseket összegző oldalán az elmúlt héten a Sora 2 témája a hatodik helyet foglalta el, különösen a videós modell megjelenésével kapcsolatos kifejezések relevanciája alapján.

A Sora 2 modell debütálása körüli internetes buzgalom bemutatásához a Google Trends adatait felhasználva összevetettük az idei tavaszi időszakban nagy népszerűségnek örvendő Google Veo 3 ("veo 3") iránti keresletet.

A 30 napos adatok alapján látványosan megugrott a "sora" keresőszó iránti érdeklődés a Google-ben.

Az elmúlt 12 hónap globális adatai alapján látható, hogy a Veo májusi megjelenésekor nagyot ugrott az érdeklődés a Google megoldása iránt, amely az első jelentősebb áttörést jelentette a nyilvánosság számára is elérhető AI-videós eszközök terén.

Ha az Egyesült Államokra szűkítve vizsgáljuk az elmúlt 30 nap keresési adatait, akkor annyi különbség látszik, hogy

A Sora bemutatkozása kissé fokozottabb figyelmet keltett, mint amit a Veo 3 májusi debütálása elért.

Ez valószínűleg abból adódik, hogy a Sora legkiemelkedőbb újdonsága, a dedikált mesterséges intelligenciával működő videós alkalmazás jelenleg kizárólag az Egyesült Államokban és Kanadában érhető el. Ennek következtében a világ többi részén még nem generált olyan jelentős érdeklődést az internetezők körében.

Hosszabb távon, öt évnyi időszakot vizsgálva az adatokat, egyértelműen megfigyelhető, hogy az internetezők között az "ai video" keresési kifejezés fokozatosan egyre nagyobb népszerűségnek örvendett. Az elmúlt évek során ez a kifejezés egyre inkább a köztudatba került, majd...

Related posts