Sok Mikulás minket is meglepett - itt az Index átfogó mikuláscsoki-értékelése!


Ahogy Gombóc Artúr, úgy az Index szerkesztőségének tagjai is mindenféle csokoládét szeretnek, ám Mikulás közeledtével ezúttal télapó formába öntött csokikat teszteltünk, és próbálunk némi útravalót adni a megfelelő termék kiválasztásához. Lássuk az eredményt!

"A szerelem (...) biokémiai megközelítésből nem igazán különbözik attól, mintha egy hatalmas adag csokoládét falatoznál" - halljuk Az ördög ügyvédje című filmben.

A Mikulás jelképét és az édességek világát ötvözi a csokoládé Mikulás, amely már évtizedek óta elmaradhatatlan része a magyar ünnepi hagyományoknak. 1934-ben indult el a gyártásuk hazánkban, és azóta eltelt kilenc évtized alatt számtalan ízletes csokimikulás lepte meg a gyerekeket és felnőtteket egyaránt. E jóságos figura nem csupán az édesség szimbóluma, hanem a karácsonyi várakozás és öröm megtestesítője is, így nem meglepő, hogy a magyarok szívében különleges helyet foglal el.

A boltok polcain fellelhető mikuláscsokik minősége változó, de az utóbbi időben jelentős javuláson mentek keresztül. Pár évvel ezelőtt még gyakran akadtak olyan mikulások, amelyek valódi csokoládé helyett csupán kakaós bevonómasszából készültek, ahol a kakaóvajat olcsóbb növényi zsiradékokkal pótolták.

Ma már ez megváltozott. A legolcsóbb mikulások is tartalmaznak valódi csokoládét, így minőségileg nem igazán találunk rossz választást a polcokon.

„Kérlek, formáld át a szöveget saját stílusodban!” – javasolta Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének (MÉSZ) főtitkára, aki szakértőként segíti a tesztelési folyamatunkat.

Tekintve tehát, hogy az általunk kóstolt mikuláscsokik mindegyike tejcsokoládé, megnéztük hogy a Magyar Élelmiszerkönyv szerint milyen előírások vonatkoznak a tejcsokira.

A tejcsokoládé egy különleges édesség, amely kakaóból, cukorból és tejből vagy tejtermékekből készül. Ezen finomság összetevőinek minősége szigorúan meghatározott: tartalmaznia kell minimum 25 százalék kakaó szárazanyagot, ami az összes összetevő alapját képezi. Emellett legalább 14 százalék tej szárazanyag is szükséges, amely lehet akár teljes tej, részben vagy teljesen dehidratált formában, de ugyanúgy a tejszín és a vaj is szerepet játszhat benne. A tejcsokoládé gazdag textúrája érdekében minimum 2,5 százalék zsírmentes kakaó szárazanyagot és legalább 3,5 százalék tejzsírt is tartalmaznia kell. Végül pedig az összes zsír, beleértve a kakaóvajat és a tejzsírt, legalább 25 százalékot kell, hogy képviseljen. Ezek az arányok biztosítják, hogy a tejcsokoládé ízletes és krémes élmény legyen minden falatban.

A vonatkozó rendelet egy különleges kitételt is tartalmaz a háztartási tejcsokoládéra, amely olyan termék, amely kakaótermékek, cukrok és tejtermékek felhasználásával készül. Ennek a csokoládénak a következő követelményeknek kell megfelelnie: minimum 20% összes kakaó szárazanyag, minimum 20% tej szárazanyag, amely lehet részben vagy teljesen dehidratált teljes tej, félig vagy teljesen fölözött tej, tejszín, valamint részben vagy teljesen dehidratált tejszín, vaj vagy tejzsír; továbbá minimum 2,5% zsírmentes kakaó szárazanyag; minimum 5% tejzsír; és végül minimum 25% összes zsír, amely tartalmazza a kakaóvajat és a tejzsírt is.

A kakaó globális piaci ára, valamint a munkaerő költségeinek és az alapanyagok áremelkedésének következtében idén ismét magasabb áron juthatunk hozzá kedvenc mikuláscsokinkhoz a boltokban, mint tavaly. Az idei harmadik negyedévben az élelmiszerinfláció 3 százalékos emelkedést mutatott, azonban a csokoládék ára éves szinten 10 százalékkal nőtt - derül ki az édességgyártók szakszövetségének legfrissebb jelentéséből.

Minden egyes termékhez feltüntettük a tömegét és az árát. Általánosságban elmondható, hogy az árak között jelentős eltérések figyelhetők meg. Ez természetesen a mérettől is függ, de

A MÉSZ előrejelzése alapján idén várhatóan 8-9 millió csokimikulás kerül a vásárlók kosaraiba, és ezek összesített mennyisége megközelíti a 400 tonnát. A csokimikulások értéke pedig várhatóan meghaladja a 2 milliárd forintot.

Mikuláscsoki tesztünk keretében, ahogy azt már megszokhattuk, a kiskereskedelmi forgalomban könnyen hozzáférhető termékeket vizsgáltunk meg alaposan. Főként a klasszikus mikuláscsokikra fókuszáltunk, de néhány különlegesebb darabot is beemeltünk a választékba, hogy színesebb képet kapjunk a kínálatról. Összesen 26 különböző terméket állítottunk sorba, és a tesztelés során három fő szempontot vettünk figyelembe: a külső megjelenést (látvány, illat), az állagot, valamint az ízt. Minden egyes kategóriában 1-től 10-ig terjedő skálán értékeltünk, így a maximálisan elérhető pontszám 30 volt.

Elsőként a jól ismert Lindt márka csokimikulását bontottuk ki "csinos" papírköntösből. Rögtön elsőnek klasszikus csokiillatot és szintén klasszikus ízt kaptunk mellé. Omlós, kellemes állagú, finom termékkel indítottunk. (80g/1199 forint - Átlag-összpontszám: 19,75)

Nem is sejtettük, hogy a Balaton már Mikuláskor is útra kel, ráadásul roppanós tejcsokoládé társaságában. "Ez igazán sokoldalú, akár húsvéti nyúllá is avanzsálhat" – jegyeztük meg a csomag kibontása után. A kekszes, buborékos csoki hangos zörejjel hívta fel magára a figyelmet, kicsit olyan érzés volt, mintha kekszet falatoznánk. Nem okozott nagy csalódást, de valószínűleg nem ez lesz az a termék, amit szívesen választanánk a boltban. (45g/549 forint - Átlagos értékelés: 17,75)

A KitKat mikulása is elhozta csomagját. A forma és az illat hozta az alapot, ám kissé poros, száraz, egyben ropogós csokit kaptunk. Az íze némileg késleltetve fejtette ki hatását, ám akkor már nem volt rossz. Volt aki kellemetlen utóízt érzett. (45g/db/599 forint - Átlag-összpontszám: 19,75)

A következő versenyző a jól ismert Szerencsi tejcsokoládé volt. Talán a fruktóz különleges íze játszott közre, de sajnos nem igazán nyerte el a tetszésünket - legalábbis nálunk biztosan nem. Volt, aki egyenesen "merényletként" emlegette a terméket. Bár a csokoládé könnyed textúrával bírt, mégis visszahozta a cikk elején említett, valódi csokoládé nélküli élmény szomorú emlékét, annak ellenére, hogy minden szempontból megfelelt az élelmiszerkönyv előírásainak. Valami azonban mégis félresiklott. (40g/579 forint - Átlag-összpontszám: 12)

A gyerekek öröme mellett a felnőttek is izgatottan várták a következő kedvencet. A Kinder hagyományos Mikulása olyan volt, mintha a jól ismert Kinder tojás egy ünnepi köntöst öltött volna magára. A kétszínű csokoládé pedig nem okozott csalódást; minden elvárást teljesített. Külső megjelenés: pipa, állag: pipa, íz: pipa – sokan egyenesen tökéletesnek tartották. (55g/619 forint - Átlagos összpontszám: 27,75)

A csörgés hírét vitte, hogy valami izgalmas vár ránk a következő télapó csomagjában. A Smarties mikulás puttonyában ott rejtőztek a megszokott cukorkák, de mi leginkább a csokoládéra vágytunk, és nem is kellett csalódnunk. A lágy csokiillat azonnal mosolyt varázsolt az arcunkra, és a falatnyi élmény összességében rendkívül ízletesnek bizonyult, egy kis utóíz kíséretében. (50g/599 forint - Átlag-összpontszám: 25)

Újabb klasszikus, ismert Márka. A Boci mikulását is a szánkba vettük. Gyermekkort idéző illat, szintén ismerős ízzel. Néhány kolléga szerint túl édesnek, túl cukrosnak hatott. Az osztályzatok azonban összességében pozitív kicsengést kaptak, az ízértékeléseknél repkedtek a 8-asok, 9-esek. (40g/549 forint - Átlag-összpontszám: 24,5)

Megérkeztünk az első sajátmárkás termékünkhöz! A Tesco is bemutatta saját csokimikulását, amely már a csomagolásból áradó intenzív csokiillatával felkeltette az érdeklődésünket. Az állaga kellemesen krémes volt, ám sajnos az összhatás egy kicsit "jellegtelenre" sikeredett. A kakaó és cukor aránya nem igazán hozta azt az ízélményt, amire számítottunk. (60 g/649 forint - Átlag-összpontszám: 18,25)

Tibi batyujába is bekukkantottunk, de sajnos nem találtunk semmi különlegeset. Az ott fellelhető mikulás csokoládé teljesen átlagos volt, egy kis mellékízzel és egy furcsa, túlságosan édes utóízzel. Egy ilyen széles választék mellett biztosan nem őt választanánk. (60g/519 forint - Átlagos pontszám: 18)

Alpesi tejből készült csokimikulás, de nem akármilyen! A Milka ikonikus tejcsokis Mikulása megragadta a tehén lila kabátját, és természetesen az ízletes csokiját is magával hozta. A látvány és az illat bűvöletébe kerültünk, majd a szánkban bontakozott ki a klasszikus "milkacsokis" ízélmény. Akadtak azonban olyanok is, akik megjegyezték: „Azt hittem, ennél jobb lesz.” Mások kávés utóízt is felfedeztek benne, de összességében a termék jól teljesített. (45g/629 forint - Átlagos értékelés: 21,75)

Figaro nemcsak házasságot kötött, hanem egy különös csokimikulást is alkotott. Azonban nem éppen a legjobb döntésnek tűnik. Az illata nem volt túlságosan vonzó, és a csoki textúrája is inkább keménynek bizonyult, viszont a cukorral sem túlzásba vitték. Ez a kreáció sajnos nem lopta be magát a szívünkbe. (40g/379 forint - Átlag-összpontszám: 15,25)

Visszatértünk a Szerencsihez, de ezúttal a cukormentes, apró változatot próbáltuk ki. A külseje sokakban a fehércsokoládét idézte, ami miatt néhányan csalódottan álltak hozzá a kóstolás előtt. "Nem tudom, hogy merjek-e enni belőle" - mondta az egyikünk, de végül mindenki bátorságot gyűjtött, és letesztelte. Az eredmény egyöntetűen azt mutatta, hogy sajnos nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Szeretnénk őszinték lenni, hiszen tudjuk, hogy léteznek olyanok, akik nem fogyaszthatnak cukrot, és lehet, hogy számukra ez a változat ízletes. De mi, akik a cukros finomságokat kedveljük, kiábrándítónak találtuk ezt a terméket. (18g/399 forint - Átlagos értékelés: 10,25)

A Mikulás helyett Heidi segédje érkezett, és előttünk mosolygott egy stílusos, kézműves rénszarvas. Olyan vonzó a megjelenése, hogy könnyen a szekrény tetejére kerülhet, ahol aztán avasodni kezd, hacsak nem ajándékozzuk tovább valakinek, aki újra értékelheti. Mi most kibontottuk ezt a különleges terméket. A kenyér megítélése megosztotta a társaságot: voltak, akik "borzasztónak" találták, míg mások inkább átlagosnak vélték. Pozitívum, hogy a cukor mennyisége nem volt túlzó, de a kézműves jelleg, ami a minőség szimbóluma lehet, most valahogy elmaradt. (70g/1399 forint - Átlagos összpontszám: 19,5)

A télapó eddig mindig a zsákjában rejtette a kedvességet, ám a Ferrero most rávilágított, hogy a hóember is bővelkedik meglepetésekben – még ha inkább egy pingvinra hasonlít is! De milyen ínycsiklandó meglepetések ezek! Ahogyan a Kinder tojásából, úgy a Ferrero Rocher golyójából is előtűnt a Mikulás, és ez bizony remek ötlet volt. "Elképesztően finom, igazán különleges! Ez a legjobb" – zengték a boldog ínycsiklandó élmények után. Ezt már nem is szükséges tovább magyarázni, hiszen a maximális pontszámok mindent elmondanak. (90g/1299 forint - Átlag-összpontszám: 28)

Egy különleges köszönetet mondtunk a Mercinek a csokimikulásért, amelyet alaposan megkóstoltunk. „Ez most melyik is?” – tette fel a kérdést egyik kollégánk, miután minden érzékszervével alaposan szemügyre vette a desszertet. „A Merci” – érkezett a válasz. „Aha, ezért olyan ínycsiklandó!” A tejtélapó igazán ízletes, lágy és krémes volt, de akadt egy olyan érzésünk, mintha egy kis aromát is felfedeztünk volna benne. (60g/849 forint - Átlagos értékelés: 24,25)

Ez elment vadászni, ez csokiba öntötte, mi meg megkóstoltuk. A Vadász az eddigiekhez képest sötétebb színt öltő csokimikulása finoman, - vagyis épp, hogy nem finoman - szólva nem nyerte el tetszésünket. Bár lehet jobban járt volna, ha nem az előző két termék után következik. Valószínű azonban, hogy a mosószeres illat, és íz bármi után feltűnt volna. "Mint, amikor anyukám túl sok mosogatószert használt, és még érezni az evőeszközön." Savanyú, kellemetlen "kritikán aluli" ízt kaptunk. (40g/499 forint - Átlag-összpontszám: 11,75)

Ezután már csak felfelé ívelhetett az út. Ennek a fejlődésnek a főszereplője az Aldi sajátmárkás csokimikulása lett. Az élmény egy átlagos, édes csokoládé volt, krémes bevonattal, de a 26 termék közül valószínűleg nem ezt választanánk elsőként, amit az osztályzatok is jól tükröznek. (110g/599 forint - Átlagos összpontszám: 19,5)

Aztán megérkezett a kis-nagy testvér. A Lidl saját Favorina terméke is a figyelem középpontjába került. Az üzletlánc kreatív csapata nem költött sok időt a csomagolás kidolgozására, de ami kívül talán kicsit rusztikus, belül még mindig tartogathat meglepetéseket. Ez a termék pedig pontosan ezt bizonyította: a csokoládé valóban ízletes volt. Finom, lágyan krémes mikulással találkoztunk, amely nem volt túl édes, így kellemesen eltalált ízélményt nyújtott. (60g/279 forint - Átlag-összpontszám: 22)

A Nicole Choco mikulása volt a következő próbázó, ám lelőjük a poént: csúnyán megbukott rajta. "Borzasztó, pizzás táska ízű, katasztrófa, fűrészpor állagú" - gyakorlatilag nem hagyta el pozitív jelző a szánkat. (40g/319 ft forint - Átlag-összpontszám: 9,5)

Olcsó csokiillatot árasztott magából a Pennyben kapható Cosmo mikulás. Roppanós csokija átlagos érzést keltett bennünk. Szerencséje, hogy a mélypont után következett, így talán pozitívabb volt a kép, mint enélkül lett volna, de erre a termékre is igaz: nem ezt választanánk. (60g/279 forint - Átlag-összpontszám: 15,75)

A neves Szamos cukrászda is benevezett a versenyre. Volt, aki a műhely tradícióihoz hűen valami marcipános csodára számított, de végül egy klasszikus tejcsoki érkezett. Az illatok varázslatosan keveredtek, és a krémes állag azonnal elragadott minket. Ez a különlegesség nem volt túlzottan édes, ami nagyban hozzájárult az élvezeti értékéhez. Elégedettségünk a pontszámokban is tükröződött, hiszen az átlagosnál kedvezőbb értékeléseket kaptunk. (50g/999 forint - Átlag-összpontszám: 21,25)

A Microse bemutatta az első olyan csokoládét, amely inkább fekete árnyalatú, mintsem a megszokott barna. Talán egy kicsit túllőttünk a kakaóval - merült fel bennünk a kérdés, de végül sosem tudtuk igazán megérteni, mire gondolt a költő, amikor ezt a különleges édességet megalkotta. A legjobb, amit mondhatunk róla, hogy "nem volt olyan rémes". (40g/519 forint - Átlag-összpontszám: 14,5)

Megjött a Nestlé is, aminek csomagolásából arra asszociáltunk, hogy most már tényleg eljött az első fehércsoki. Ám végül nem így történt, de azért akkorát nem csalódtunk, hiszen egy lágy, krémes, klasszikus tejcsokimikulást kaptunk, ami hű maradt az ismert márkától elvárt minőséghez. (40g/449 forint - Átlag-összpontszám: 20,5)

A hosszabbítás keretében három különleges termék vár ránk. Elsőként a klasszikus After Eight varázsolta elénk a megszokott mentolos csokoládéját, de ezúttal mikulásformában érkezett. Megfigyeltük, hogy ez a márka olyan, mint egy politikai figura: vagy teljes szívből kedvelik, és hűségesen kitartanak mellette, vagy éppen ellenkezőleg, messzire elkerülik. Az osztályzatokból egyértelműen kiderült, hogy mi az előbbi táborhoz tartoztunk (és most nem a politikai nézetekre gondoltunk, hanem az After Eight csokira). A csokoládé íze igazán finom volt, a mentol pedig felüdítette az orrunkat. (85g/1299 forint - Átlagos összpontszám: 22,5)

Tejkaramell rajongóink figyelem! Örömmel osztjuk meg veletek legújabb felfedezésünket: kipróbáltuk a Kinder tejkaramellás mikulást, és nem csalódtunk! Az ízek harmóniája lenyűgöző: a kommentelők egyöntetűen dicsérik – "Furcsa, de ízletes; zseniális; parádés" – a lágy, krémes csokoládé varázsát. Ha a karamell a gyengéd, ez a finomság kihagyhatatlan! (110g/999 forint - Átlagos értékelés: 27)

Nem utolsósorban, a Kinder mellett a Milka is előállt egy különleges finomsággal. Az ő télapója mézeskalács köntösbe bújt, ami ismételten telitalálatnak bizonyult. A tipikus karácsonyi illatok és ízek varázsát idézte meg, a fahéj és a méz harmonikus aromája elárasztotta ízlelőbimbóinkat. A roppanós, ízletes csokoládé mindenkit meglepett, még azokat is, akik bevallottan a klasszikus ízeket részesítik előnyben. (100g/1199 forint - Átlag-összpontszám: 27,5)

Intődy Gábor tesztünk végén arra hívta fel a figyelmet, hogy az alapanyag-tartalom között nincs akkor különbség, mint amit végül az osztályzatok mutattak.

Related posts