Ötszörös hatékonyság és nemzetközi szinten is kiemelkedő fejlődés: ez a bécsi nézőpont a biztosítási szektor jelenlegi állapotáról.


Wolfgang Kindl elmondta: a biztosítótársaság általa irányított nemzetközi üzletága stratégiai fontosságú a cégcsoport működésében, hiszen

Az Uniqa, a globális óriásokkal, mint például az Allianz és a Generali, szemben, kifejezetten Ausztriára és a közép- és kelet-európai régióra összpontosít. A közép- és kelet-európai piacok dinamikája figyelemre méltó, hiszen ezek a területek közel négyszer gyorsabban fejlődnek, mint az osztrák piacon tapasztalható növekedés. Jelenleg a régió lakosságának majdnem 10%-a az Uniqa ügyfélkörébe tartozik. Tavaly a nemzetközi szegmens 1 millió új ügyféllel gazdagodott, és a cég ambiciózus tervei között szerepel, hogy a jelenlegi 15 milliós ügyfélbázist 2028-ra 20 millióra növelje. Az elmúlt két év során a díjbevételük évi közel 14%-os növekedést mutatott, ezzel túlszárnyalva a piac 10%-os átlagos fejlődési ütemét.

Ázsiával együtt Ez a világ leggyorsabban növekvő biztosítási piaca

- húzta alá Kindl. A bécsi székhelyű biztosítócsoport története 1811-ig nyúlik vissza, Magyarországon pedig 1997 óta van jelen, a régió legtöbb piacán viszont a kétezres évek közepe óta működik. Stratégiai céljuk, hogy Közép- és Kelet-Európa minden piacán a legnagyobb öt szereplő közé tartozzanak, és (saját értékelésük szerint) Magyarországon már hosszú ideje az ötödik helyet foglalják el. 2019 óta jelentős átalakuláson ment keresztül a korábban széttagolt regionális jelenlétük: 13 ország tevékenységét öt nagyobb egységbe szervezték. A lengyel, a magyar és az ukrán leányvállalatok megőrizték önállóságukat, míg a cseh és szlovák piacokat egyesítették, a délkelet-európai országokat (Romániát, Horvátországot, Szerbiát, Bulgáriát, Bosznia-Hercegovinát és Montenegrót) pedig közös irányítás alá vonták. A racionalizálás jegyében kivonultak Oroszországból, Albániából, Észak-Macedóniából és Koszovóból, az ukrán piacon azonban, ahol több, mint egymillió ügyfelet szolgálnak ki, továbbra is jelen vannak. A háborús helyzet miatt Ukrajnát négy zónára van osztva (piros, narancs, sárga és zöld); kizárólag a két biztonságosabb zónában vállalnak biztosítási kockázatot. E piacon egyébként a vállalati csoportos egészségbiztosítások területén a legerősebbek. 2020-ban az Uniqa felvásárolta a francia Axa lengyel, cseh és szlovák érdekeltségét - ez mérföldkőnek számított a vállalat nemzetközi terjeszkedésében.

A biztosítócsoport kiemelkedik versenytársai közül azzal a megközelítéssel, hogy szervezeti struktúráját nem a különféle termékek, hanem az ügyfélcsoportok köré építette. A hagyományos élet- és nem-életbiztosítási kategóriák helyett a lakossági, vállalati és banki ügyfelek igényeire fókuszálva alakította ki működését. Kindl külön hangsúlyozta a cégcsoport „beyond insurance” stratégiáját, amely nemcsak az egészségbiztosításokra terjed ki, hanem az egészségügy széles spektrumára is. Például Ausztriában saját magánkórházakat üzemeltet, és a vállalati ügyfelek számára ESG-tanácsadást is nyújt, különösen a kis- és középvállalkozások körében. Jelenleg a fiatalabb generációk körében az Uniqa ismertsége viszonylag alacsony, de a digitalizáció előnyeit kihasználva fokozatosan sikerül elérniük ezt a célcsoportot, miközben folyamatosan informálják őket a biztosítási lehetőségekről.

Wolfgang Kindl véleménye szerint Magyarország kulcsszereplő az Uniqa innovációs és digitalizációs stratégiáiban. A Cherrisk digitális márka különösen sikeres a hazai piacon, és jelentős hatással van a fiatal ügyfélkör elérésére. Bár kezdetben a Cherrisk mint insurtech innováció egy szokatlan elképzelésnek számított,

Ma a biztosítócsoport egészének szempontjából is példamutatóvá vált.

Kindl véleménye szerint a Cherrisk-modell kiterjesztése más országok piacaira jelentős hatással bírhat.

A Cherrisk mára kifejezetten a magyar piacon tevékenykedik, miután visszavonult a németországi piacról. Kurtisz Krisztián elmondása szerint Németországban sikerült több mint 200 ezer ügyfelet elérniük, és közel 5%-os részesedést szereztek az utasbiztosítási piacon. Azonban ahhoz, hogy a német üzletág nyereségessé váljon, további 3-4 évre lett volna szükség, ezért úgy döntöttek, hogy a szükséges befektetéseket más innovatív fejlesztésekbe irányítják. Az új stratégia értelmében a Cherrisk modellt először Magyarországon "skálázzák fel". Az insurtech vállalat eddig négy országban több mint 500 ezer szerződést kötött teljesen automatizált módon, emberi beavatkozás nélkül, csupán a kárrendezés során alakult ki személyes kapcsolat. Ezt a tapasztalatot és működési modellt szeretnék beépíteni az Uniqa magyarországi tevékenységébe is. Ennek érdekében létrehoztak egy 15 fős csapatot, amely a digitális transzformációért felelős, szoros együttműködésben a biztosító igazgatóságával. A kezdeményezés eddig már jelentős költségmegtakarítást eredményezett.

A számokkal kapcsolatban Kurtisz Krisztián, a Portfolio kérdésére reagálva, a következőket osztotta meg:

A Cherrisk digitális ügyfélélménye ötször hatékonyabb, mint a megszokott hagyományos folyamatok, ám ennek a megoldásnak a biztosítói működésbe való integrálása még mindig az első lépéseinél tart.

- összességében nagyjából 10-15%-os adaptációs arány mellett. Egyszerre érvényesülhetnek bevételi és költségszinergiák: a digitális ügyfélkapcsolatok, marketing és online aktivitás terén akár 5-10%-kal is növelhető a bevétel. A belső működés költséghatékonyságának javításában már megtették a szükséges lépések 20-30%-át, és jelenleg is dolgoznak a folyamatok egyszerűsítésén. Szeptember óta sikerült 15%-kal csökkenteni az összes működési folyamat számát - a díjelszámolástól a lakcímváltozások adminisztrárciójáig -, és 35%-os csökkenést értek el a kockázatelbírálási folyamatok számában. Céljuk, hogy 2028-ra a működési költségek aránya a jelenlegi 13-14%-ról 9%-ra csökkenjen a díjbevételekhez képest - ezáltal elérve az egyik legjobb megtérülést az iparágban. Tavaly az Uniqa 177 millió forintos adózott eredményt ért el Magyarországon, amit a hatékonyság javításával jelentősen növelhetnek még akkor is, ha a profitra nagy teherként nehezedő magyar extraprofitadó fennmarad - tette hozzá a Portfolio kérdésére a vezérigazgató.

A magyar gazdaságpolitikai környezetről Kindl kifejtette, hogy...

nem könnyű kiszámíthatatlan viszonyok között működni, különösen az olyan intézkedések fényében, mint az extraprofitadó vagy más, a szektort érintő szigorú szabályok.

A biztosítás világa valóban nem csupán egy marketingfogás, hanem egy hosszú távú elköteleződés, amely a szektor lényegét képezi. Az Uniqa például 700 ezer ügyfél bizalmát élvezi Magyarországon, és célja, hogy folyamatosan stabilan működjön, miközben rugalmasan alkalmazkodik a folyamatosan változó piaci környezethez. Még olyan kihívásokkal is szembe kell nézniük, amelyek korábban talán elképzelhetetlenek voltak. A biztosító határozottan elkötelezte magát amellett, hogy megőrzi jelenlétét Magyarországon. A bécsi központ minden új hazai lépést követően alapos kérdéseket intéz a magyar leányvállalat felé, hogy megértsék az intézkedések várható hatásait, és egyúttal mindig készen állnak arra, hogy támogatást nyújtsanak a helyi csapatnak. Kindl kiemelte, hogy...

nem lehet azt állítani, hogy a kifogásolt kormányzati intézkedések támogatnák a biztosítási piac fejlődését.

Kurtisz véleménye szerint a kormányzati intézkedések lehetőséget biztosítanak a vállalatok számára, hogy olyan hatékonyságnövelő lépéseket valósítsanak meg, amelyeket egyébként nem biztos, hogy megléptek volna. Emellett kiemelte, hogy a MABISZ-on (Magyar Biztosítók Szövetsége) belüli kommunikáció és az iparági együttműködés az elmúlt három év során eddig példa nélküli mértékben fejlődött.

Amikor a szakértőket a növekedési lehetőségekről kérdeztük, kiderült, hogy a jelenlegi termékszerkezetükben a díjbevételek több mint 70%-a a vagyon- és felelősségbiztosításokból származik. Az életbiztosítások aránya 24%-ot képvisel, míg az egészségbiztosítási termékek csupán 4-5%-ot tesznek ki. A jövőbeli növekedési lehetőségek várhatóan ezeket az arányokat tükrözik. Wolfgang Kindl kiemelte, hogy a gépjármű-biztosítás továbbra is stabil alapként szolgál a régióban, és a lakás-, valamint a balesetbiztosítások terén is szeretnék fokozni a jelenlétüket.

Related posts