Trump vámintézkedései váratlan következményekkel jártak: már 7500 munkahely eltűnt.

Gretchen Whitmer, Michigan demokrata kormányzója a múlt kedden titkos megbeszélésre lépett Donald Trump elnökkel az Ovális Irodában. A találkozó célja az volt, hogy felhívja az elnök figyelmét arra, hogy az autóipart, amelynek megóvására Trump törekszik, valójában az általa bevezetett vámok súlyosan károsítják – számolt be róla az AP News.
A kormányzó egy látványos prezentációval lépett színpadra, hogy érveit még inkább megerősítse. A találkozó megszervezése már önmagában is jelentős sikernek számít egy olyan politikus számára, aki sokak szerint a Demokrata Párt 2028-as elnökjelöltségére pályázik.
A keddi megbeszélés során Whitmer figyelmeztette az elnököt, hogy a vámok kivetése komoly gazdasági problémákat okozhat Michigan államban. Ez különösen aggasztó, hiszen Michigan kulcsszerepet játszott Trump 2024-es választási győzelmében a Fehér Házért folytatott küzdelemben. Ezen kívül felvetette a jégvihar utáni szövetségi támogatás szükségességét, valamint kérte a Medicaid-változtatások elhalasztását is.
A bennfentesek információi szerint Trump nem fogalmazott meg világos ígéreteket a legutóbbi találkozón. A kormányzó nem az egyedüli, aki aggodalmát fejezi ki az importadók lehetséges negatív hatásai miatt, amelyek közé tartozik a gyári munkahelyek megszűnése, a profit csökkenése, valamint a termékek árainak emelkedése.
A Fehér Ház szóvivője, Kush Desai szerint egyetlen elnök sem mutatott nagyobb érdeklődést az amerikai autóipar dominanciájának helyreállítása iránt, mint Trump. Szerinte az adminisztráció által tárgyalt kereskedelmi keretrendszerek megnyitnák a japán, koreai és európai piacokat a michigani gyártósorokon készült járművek előtt.
Trump végrehajtási rendeletei és kereskedelmi keretrendszerei következtében az Egyesült Államok autógyártói jelentős importterheket viselnek: az acél és alumínium esetében 50%-os, míg a Kínából érkező alkatrészekre 30%-os adót kell fizetniük. Továbbá, a Kanadából és Mexikóból importált, a 2020-as kereskedelmi megállapodás hatálya alá nem tartozó termékek esetében legfeljebb 25%-os vámot kell számolniuk. Ezek a magas vámok komoly versenyhátrányt jelentenek az amerikai autógyártók számára a német, japán és dél-koreai autókhoz képest, amelyek csupán 15%-os importadónak vannak kitéve.
Trump a múlt héten egy merész lépéssel 100%-os vámot helyezett kilátásba a számítógépes chipekre, amelyek kulcsfontosságú szerepet játszanak az autók és teherautók működésében. Érdekes módon azonban azokat a cégeket, amelyek hazai termelésre állnak át, mentesítené az adóterhek alól.
A Whitmer által bemutatott információk alapján kiderül, hogy a Kanadával és Mexikóval folytatott kereskedelmi kapcsolatok 2020 óta 23,2 milliárd dolláros befektetést eredményeztek Michigan államban.
A General Motors, a Ford és a Stellantis összesen 50 gyárat üzemeltet Michiganben, és ezen kívül több mint 4000 különböző létesítmény járul hozzá az autóalkatrész-ellátási lánchoz. Az autóipar így összességében közel 600 000 gyártási munkahelyet biztosít, ami a michigani gazdaság alapkövét jelenti.
A vámok már most is kifejtik hatásukat:
A Ford a második negyedévben 800 millió dolláros vámköltségekről számolt be, míg a GM adatai alapján az importadók összesen 1,1 milliárd dollárt tettek ki.
Ezek a kiadások megnehezíthetik az új hazai gyárakba történő újrabefektetést, ami Trump egyik fő célja.
Trump Fehér Házba való visszatérése óta Michigan államban 7500 gyártási munkahely szűnt meg a Munkaügyi Statisztikai Hivatal nyújtotta információk alapján.
A kisebb beszállítók is érzik a nyomást, köztük a Detroit Axle családi tulajdonú autóalkatrész-forgalmazó, amely kezdetben bejelentette, hogy esetleg be kell zárnia egy raktárat és több mint 100 munkavállalót kell elbocsátania, bár később közölte, hogy egyelőre nyitva tudja tartani a létesítményt.