Nincs senki, aki munkát vállalna, így a nyugdíjasnak kell helytállnia.


Nincs, aki a munkát elvégezze, ezért a nyugdíjasoknak aktív szerepet kell vállalniuk. Nyugdíjasaink bátran folytathatják a munkát, hiszen így egyszerre élvezhetik a nyugdíjat és a jövedelmet is.

Szerbiában jelenleg körülbelül 20 000 hivatásos C és D kategóriás sofőr hiányzik – ez derül ki az elérhető statisztikákból. Ez a jelenség régóta ismert, mint akut probléma, és a megoldások általában arra korlátozódnak, hogy a nyugdíjas sofőrök szerződését hosszabbítják meg, vagy újraalkalmazzák őket megbízási szerződés keretein belül. Például Belgrádban 2021-ben 175 olyan sofőr dolgozott, aki már túllépte a 65. életévét.

A Szávaszentdemeter közelében bekövetkezett tragikus buszbaleset, melynek következtében három ember életét vesztette, és több tucatnyian megsérültek, ismét rávilágított egy régóta húzódó problémára: a hivatásos sofőrök hiányára. A munkaerőpiac ezen szegmensében tapasztalható deficit miatt sok esetben nyugdíjasokat vagy külföldi állampolgárokat kénytelenek alkalmazni, ami aggasztó kérdéseket vet fel a közlekedésbiztonság és a munkaerő minősége kapcsán.

A balesetet szenvedett 70 éves buszsofőr, aki a Sirmiumbus járművét irányította, csupán egy a sok közül, akik a közlekedési balesetek következtében a rendőrségi jelentésekben szerepelnek.

A jogszabály összhangban áll az európai normákkal.

Szerbiában nincs hivatalosan rögzített életkorhatár a hivatásos buszsofőrök számára; amennyiben az orvosi vizsgálatok eredményei kedvezőek, az idősebb sofőrök is folytathatják pályafutásukat.

A jogszabályok szerint a hivatásos sofőrök számára kötelező, hogy rendszeres kiegészítő egészségügyi ellenőrzéseken vegyenek részt. Ezek a vizsgálatok magukban foglalják a hallás ellenőrzését, az EKG-t, valamint különböző kardiológiai és egyéb kockázatokat feltáró teszteket. Fontos, hogy legfeljebb három éves időközönként végezzenek el egy újabb vizsgálatot, így biztosítva a sofőrök egészségét és a közlekedésbiztonságot.

"A 65 év feletti sofőröknek a törvény szerint rövidebb időközönként kell egészségügyi ellenőrzésen részt venniük, de ezek az időszakok akár még rövidebbek is lehetnek, ha az orvosok ezt szükségesnek látják. Az orvosi bizottság a vizsgálat végén akár vezetésre alkalmatlannak is nyilváníthatja a sofőrt. Az, hogy egy bizottság korlátok nélkül kiadja az orvosi igazolást, nem jelenti azt, hogy a sofőr élete végéig vezethet vizsgálat nélkül. Ez nem így működik" - mondta nemrég a Blic TV-nek Damir Okanović, a Közlekedésbiztonsági Bizottság tagja.

Az Európai Unió szabályozásai kiemelt figyelmet fordítanak a gépjárművezetők szakmai felkészültségére és egészségi állapotára. Ezzel szemben a tagállamok saját mérlegelésük alapján dönthetnek a vezetők felső korhatáráról, valamint arról, hogy milyen gyakorisággal kell elvégezni az orvosi vizsgálatokat.

Az Európai Bizottság felvetette, hogy az egész EU-ban kötelező, egységes orvosi vizsgálatot vezessenek be a 70 év feletti sofőrök számára, de az Európai Parlament ezt elutasította, mivel diszkriminatívnak tartotta.

Miloš Turinski, az Infostud portál képviselője, a Blicnek adott interjújában hangsúlyozta, hogy Szerbiában a munkaerőhiány kiemelkedő problémát jelent, amely jelentős hatással van a gazdaságra és a munkaerőpiacra egyaránt.

Jelenleg körülbelül 20 000 hivatásos C és D kategóriás sofőr hiányzik az országunkban, és a munkaerőhiány szinte minden szakmát érint. A munkáltatók különösen értékelik a nyugdíjas sofőrök élettapasztalatát, a megszerzett bizonyítványokat és szakmai tudásukat, ezért nem ritka, hogy egy sofőr nyugdíjba vonulása után is ugyanannál a cégnél folytatja a munkát, megbízási szerződés keretein belül – magyarázza Turinski.

Hozzátette, hogy a fő kérdés az ellenőrzés, vagyis ki és hogyan felügyeli ezt a munkavállalói csoportot.

Nem csupán a hivatásos sofőrök képezik ezt a közösséget – sok más nyugdíjas is folytatja a munkát, legyen az kényszerűség vagy a hivatás iránti elkötelezettség miatt.

"Vannak olyanok, akik alacsony nyugdíjuk miatt kénytelenek munkát vállalni, például biztonsági őrként, míg mások csupán azért maradnak aktívak, mert szenvedéllyel végzik hivatásukat – ide tartoznak például az orvosok és tanárok is" – osztotta meg a Blic Biznisz forrása.

Fizetés és nyugdíj egyidejűleg: Két forrás, egy cél! A fizetés és a nyugdíj kombinálása izgalmas lehetőségeket kínál. Amikor valaki egyszerre élvezheti a munkából származó jövedelmet és a nyugdíjat, az életminősége jelentősen javulhat. Ez a megoldás lehetőséget teremt arra, hogy az egyén a megszerzett tapasztalatait továbbra is kamatoztassa, miközben biztosítja a nyugdíjjal járó pénzügyi stabilitást. A két jövedelemforrás együttesen segíthet a hosszú távú célok elérésében, legyen szó utazásról, új hobbikról vagy akár a családi költségvetés kiegészítéséről. Fontos azonban, hogy tisztában legyünk a jogszabályi keretekkel és a lehetséges adózási következményekkel is, hiszen a helyes tervezés kulcsfontosságú a sikerhez. Ezért érdemes alaposan átgondolni, hogyan használhatjuk ki a fizetés és a nyugdíj előnyeit, hogy a legjobbat hozhassuk ki a nyugdíjas éveinkből!

A Nyugdíj- és Rokkantbiztosítási Alap (PIO) korábban részletesen kifejtette a Blicnek, hogy a nyugdíjasok számára újra lehetőség nyílik a biztosítotti státusz megszerzésére, amennyiben munkaszerződéssel, megbízási szerződéssel vagy szerzői jogi keretek között vállalnak munkát.

A nyugdíjas dolgozók esetében a nyugdíjbiztosítási járulékokat ugyanúgy megfizetik, mint bármely más aktív munkavállaló után. Ennek eredményeként új szolgálati időt halmoznak fel, amely azonban nem befolyásolja a már meglévő nyugdíjukat.

Az újra aktív életet kezdő nyugdíjasok számára lehetőség nyílik arra, hogy nyugdíjukat továbbra is élvezzék, miközben egy új munkahelyen is jövedelemhez jutnak.

"Amennyiben egy nyugdíjas, aki már elérte az öregségi nyugdíjkorhatárt, újra munkába áll, egyszerre élvezheti a nyugdíját és a munkabérét. Mivel a munkáltató köteles a nyugdíjas után járulékokat fizetni, egy évnyi munkaviszonyt követően lehetősége nyílik arra, hogy kezdeményezze a nyugdíjának újraszámítását. Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy benyújt egy kérelmet a megfelelő biztosító fióknak."

Az a nyugdíjas vagy korengedményes nyugdíjas, aki újra dolgozni kezd Szerbiában, és legalább egy évig biztosítottként tevékenykedik, a munkaviszony megszűnése után kérheti a nyugdíj újramegállapítását. Az újraszámításkor a teljes ledolgozott szolgálati időt veszik figyelembe - tehát mind a nyugdíj előtti, mind az azt követő szolgálati évek és jövedelmek beleszámítanak az új nyugdíj összegébe.

Persze, szívesen segítek! Kérlek, oszd meg velem a szöveget, amit szeretnél egyedivé tenni, és én átfogalmazom vagy módosítom a kéréseid szerint.

Itt az év ajánlata: te nyugodtabb, mi még jobbak leszünk!

A visszajelzések tükrében három fő tényező vált ki frusztrációt a honlapon:

* a felugró reklámok,

Az, hogy nem tudod befejezni az előfizetőknek szánt cikket,

A mellégépelések különös figyelmet érdemelnek, hiszen ezek a kisebb hibák gyakran észrevétlenül maradnak, mégis jelentős hatással lehetnek a szöveg érthetőségére és minőségére. A pontos írásmód kulcsfontosságú a világos kommunikációhoz, ezért érdemes alaposan átnézni a munkánkat, hogy elkerüljük ezeket a zavaró elírásokat. Az apró figyelmetlenségek kijavítása nemcsak a szöveg esztétikáját javítja, hanem a mondanivalónk hitelességét is növeli.

A mi kihívásunk az, hogy nem tudunk több saját anyagot létrehozni, mivel körülbelül húsz önkormányzat egy fillért sem hagyott jóvá a beadványainkra. Ezen kívül a Magyar Nemzeti Tanács - a pártházból érkező, kifogásolt indokokra hivatkozva - már évek óta nem ajánlja fel pályázataink támogatását.

Támogassuk egymást! Mindössze napi húsz dinárért (0,17 euró) csatlakozhatsz a Szabad Magyar Szó előfizetői közösségéhez. Ezzel nemcsak megszabadulsz a zavaró felugró reklámoktól, hanem hozzáférhetsz a Plusz rovatban megjelenő exkluzív cikkekhez is. Ezzel a lépéssel te is hozzájárulsz ahhoz, hogy a Szabad Magyar Szó továbbra is a vajdasági magyar közönség kedvenc online forrása maradjon, és még több érdekes helyi témáról tudósíthassunk!

U.i.: Amennyiben túllépjük a kétszázas határt az előfizetőink számával, esküszöm, hogy még egy olvasószerkesztő app bevezetését is mérlegeljük!

Related posts