Vészhelyzet alakult ki Ferihegy repülőterén: több járat nem tudott landolni, és most fény derült az okokra.


Az éjszakai front súlyos nehézségeket idézett elő Ferihegyen. A nemzetközi repülőtéren úgynevezett szélnyírás lépett fel, amelyről talán nem sokan hallottak, de jelentős veszélyt hordoz a repülőgépek, a repterek és az utasok számára egyaránt.

Éjszakai front okozott szélnyírást Ferihegyen, melyről Tóth Tamás, a közmédia meteorológusa is közzé tett egy bejegyzést Facebook oldalán.

A különleges természeti jelenség következtében szinte minden érkező járatot át kellett irányítani, és számos másik repülési manőverre is szükség volt. Az éjféli forgalom alaposan felborult, ám végül minden utas biztonságosan földet ért.

Na de mi is az a szélnyírás, és miért jelenthet komoly veszélyt mindenre, ami a repüléssel összefügg? A szélnyírás egy olyan meteorológiai jelenség, amely a légkör különböző rétegeiben a szél irányának és sebességének hirtelen változását jelenti. Ez a jelenség különösen kritikus lehet a repülés szempontjából, mivel a hirtelen irány- és sebességváltozások megzavarhatják a repülőgép stabilitását és irányíthatóságát. A pilóták számára ez különösen veszélyes lehet a felszállás és a leszállás fázisában, amikor a gép már alacsonyan repül, és a manőverezés kulcsfontosságú. A szélnyírás tehát nemcsak a repülőgép teljesítményére, hanem az utasok biztonságára is komoly kihívást jelenthet.

Nagyon keveset hallunk róla, pedig ha kialakul, igen veszélyes jelenség a repülésre.

23-án éjfél előtt, amikor a front végre megérkezett, Ferihegyen különös események játszódtak le. Az időjárás nem csupán néhány percre zavarodott meg, hanem hosszabb időre megnehezítette a repülőgépek landolását. Volt olyan járat, amely már négyszer is megpróbálta átrepülni a kifutópályát, de a körülmények nem engedték meg a biztonságos leszállást.

A szélnyírás (wind shear) jelensége a szélsebesség vagy szélirány gyors és jelentős változását jelenti, amely térben vagy időben egyaránt megfigyelhető, különösen a talajhoz közel. A repülőterek környezetében ez a jelenség különösen aggasztó lehet a felszállás és leszállás fázisában, amikor a repülőgép alacsony magasságban, csökkentett sebességgel közlekedik, és a pilótának csak korlátozott lehetőségei vannak a korrekcióra.

Tóth Tamás bejegyzéséből egyebek mellett az is világossá válik, hogy ez a különleges természeti jelenség miért számít a repülés egyik legkockázatosabb időjárási faktorának.

Related posts